Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 15:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/coop-koper-nettos-svenska-butiker/

Ekonomi

Coop köper Nettos svenska butiker

Christian Wijkström, vd Coop Butiker & Stormarknader. Foto: Coop

Coop Butiker & Stormarknader köper danskägda Netto. Affären innebär att 163 svenska Nettobutiker på sikt kommer att bli en del av Coops nya butiksformat. 

– Det är svensk dagligvaruhandels största affär, säger Christian Wijkström, vd Coop Butiker & Stormarknader.

Rätta artikel

Coop har genom Coop Butiker & Stormarknader AB som driver 240 av Coops 650 butiker, ingått ett avtal om att ta över Nettos svenska butiker. Säljare är danska Salling Group, Danmarks största konsumentföretag, som bland annat driver Netto i Danmark, Tyskland, Polen och Sverige.

– Det känns väldigt roligt efter många år av hårt jobb för att vända Coop. Det har vi gjort och med det här förvärvet tillkommer en ansenlig omsättning och marknadsandel, men framför allt en rejäl förbättring av vår position i delar av Sverige där vi relativt sett är svagare. Nu hoppas vi kunna öka försäljningen, konkurrenskraften och därmed också effektiviteten och lönsamhet, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige. 

Under de senaste åren har Coop gjort stora förändringar i sitt butiksnät. Fem butiksformat har blivit till två ­– Stora Coop och Coop. Satsningarna har gett resultat i nöjdare kunder och i att butiksförsäljningen för första gången på många år ökade under 2018, skriver företaget i ett pressmeddelande

Köpet av Netto innebär att företaget kommer in i städerna och får fler bostadsnära butiker där digitala erbjudanden och upphämtning där kunderna bor kommer vara en del av konceptet. 

– Det är ett hållbart etableringsätt som gör att våra kunder kommer kunna handla nära hemmet och slipper sätta sig i en bil och åka iväg. När man pratar om framtiden generellt i branschen pratar man om butiker i bostadsnära lägen eftersom det finns en förväntan om att tillgängligheten ska öka, säger Christian Wijkström.  

Netto grundades 1981 men fick sin första butik i Sverige 2002. I dag finns 163 Nettobutiker i Sverige med 2.000 anställda. Affären innebär att Netto på sikt kommer att integreras i Coop Butiker & Stormarknaders verksamhet. Planen är att butikerna ska göras om till Coop-butiker med ett bredare sortiment av matvaror.

– Vår ambition är att komplettera det sortiment som finns i dag. Vi vill bibehålla det som finns men ser att vi har styrkan att få in mer bredd. Om Netto har 2.000 artiklar i dag så kommer vi ha 6.000 i samma butik när vi tar över. De som redan finns i butik kommer ha samma pris som innan, säger Christian Wijkström.

Hur kommer personalen påverkas? 

– Vi har inte förvärvat Netto för att lägga ned någonting, det skulle vara en jättedålig affär. Vi vill göra någonting riktigt bra av det här. Sen finns det frågor vi kommer ta ställning till längre fram, men det får vi avvakta med till vi gått igenom den konkurrensrättsliga prövningen, säger han och tillägger:

– Men vi är måna om alla butiker och vill snarare växa. Vi vill ha längre öppethållande och utökat sortiment och då behövs mer kompetens. Det är snarare att vi kommer skapa arbetstillfällen än tvärtom. 

Magnus Johansson, vd Coop Sverige Foto: Coop

Per Bank, vd för Salling Group säger att bolaget är mycket nöjt med affären. 

– Det här gör att vi kan koncentrera investeringarna på färre marknader och ytterligare fokusera vår verksamhet till förmån för kunder i Danmark, Polen och Tyskland, säger han i Coops pressmeddelandet.

Per Andersson är senior analytiker på HUI Research, Handelns Utredningsinstitut, och säger köpet av Netto är intressant på flera sätt. 

– Det här innebär att Coop får en slagkraftigare butiksstruktur än vad man har i dag och större möjligheter att exponera sina koncept. Coop har ju större mångfald i sitt sortiment än Netto så vi kommer att få se en omprofilering av butikerna.

Affären innebär att Coop stärker sina marknadsandelar i framför allt södra och Mellansverige där Netto varit starka. 

– Det är en av de större affärerna på länge vad jag kan dra mig till minnes. En liknande affär skedde i Norge för ett par år sedan då Coop köpte upp gamla Ica-delen men det är det enda exemplet. 

Netto är en lågprisaffär, vad tror du kommer hända med priserna? 

– Jag tror att Coop kommer vara smarta. Det finns lärdomar från Europa där lågprisbutiker köpts upp och där man chockhöjt priserna. Det har visat sig inte vara så framgångsrikt så det tror jag inte Coop kommer att göra. Går man in och höjer priserna kommer man i så fall tillföra andra värden, säger Per Andersson. 

– Det är en väldigt rolig dag för oss som jobbar inom detaljhandeln, att det sker offensiva satsningar. Det är bra att Coop tar upp konkurrensen med Ica och att Netto får en starkare och lokal ägare. 

Läs mer: Ica, Coop, Citygross och Lidl skrotar engångsgrillar