Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-29 06:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/coronakrisen-far-bilstaden-goteborg-att-tvarbromsa-nu-uppmanas-regeringen-genomfora-riktade-atgarder/

Ekonomi

Coronakrisen får bilstaden Göteborg att tvärbromsa – nu uppmanas regeringen ta till riktade åtgärder

Självkörande minibussar visades upp av det statliga forskningsinstitutet Rise på Lindholmen i Göteborg för ett år sedan. Ytterligare satsning på fordonsforskning är en del av förslaget från handelskammaren.
Självkörande minibussar visades upp av det statliga forskningsinstitutet Rise på Lindholmen i Göteborg för ett år sedan. Ytterligare satsning på fordonsforskning är en del av förslaget från handelskammaren. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Bilstaden Göteborg har länge gått som tåget, men coronakrisen tvärbromsar i stället staden och Västsverige mer än andra delar av landet.

Västsvenska handelskammaren ber nu regeringen om drastiska och riktade åtgärder så fort smittoläget tillåter en återstart.

– Avskaffad moms för tjänster under sex månader, en skrotningspremie för gamla bilar och köp av underleverantörernas kundfordringar vore tre av flera åtgärder som kan rädda en central del av Sveriges ekonomi, säger vd Johan Trouvé.

Västsvenska handelskammaren har närmare 3.000 medlemsföretag, många av dem i fordonsindustrin. Den sektorn i näringslivet är också dominerande i permitteringsstatistiken.

Fram till 7 maj hade 59.020 företag med 486.000 anställda i landet som helhet ansökt hos Tillväxtverket om stöd för deltidspermittering. Fordonsföretagen står för runt 141.000 av dem – varav omkring 45.000 arbetar hos Volvo Cars och AB Volvo. Nio av tio som jobbar i fordonssektorn är permitterade.

Hur pass påverkat just Göteborg och Västra Götalands län är, indikeras i tabellerna över ansökningarna om permitteringsstöd:

• Stockholms län med 2,4 miljoner invånare har 20.000 företag med 128.000 anställda som sökt stödet. Det motsvarar 5,3 procent av invånarna där. 

• Västra Götalands län med 1,7 miljoner invånare har 10.200 företag med 105.000 anställda som sökt stödet. Det motsvarar 6,1 procent.

• Skåne län med 1,4 miljoner invånare har 6.600 företag med 37.000 anställda som sökt stödet, vilket motsvarar ”bara” 2,6 procent. 

Trots de historiskt omfattande stöd av olika slag som regeringen, regioner och kommuner lagt på bordet anser alltså Västsvenska handelskammaren att fler, och delvis mot fordonsbranschen riktade, åtgärder behöver finnas redo när restriktionerna lyfts.

Johan Trouvé är vd för Västsvenska handelskammaren
Johan Trouvé är vd för Västsvenska handelskammaren Foto: Västsvenska Handelskammaren

– Det vi föreslår regeringen ska inte läsas som ett stödpaket för Göteborg. Satsningar på just fordonsindustrin skulle fungera som en tillväxtmotor för hela Sverige efter corona. Den här industrin finns i snart sagt alla delar av landet. För varje jobb i denna sektor skapas också ett och ett halvt ytterligare i andra delar av ekonomin, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.

Den kanske mest iögonfallande punkten är en under sex månader avskaffad tjänstemoms, de 25 procent som läggs på priset på utförda arbeten: ”Det är ett enkelt, beprövat och obyråkratiskt sätt att få fart på konsumtionen”, skriver de.

Handelskammaren räknar med att åtgärden skulle minska statens intäkter med 44 miljarder om undantaget pågår i sex månader.

Vd:n Johan Trouvé medger att det är enorma belopp.

– Men det är också så att just tjänstesidan har tagit mycket stryk. Därför behöver vi kunna svara på ett effektivt sätt och låta efterfrågan styra, snarare än att använda det som brukar kallas helikopterpengar som kanske inte kommer till användning här och nu. 

De åtgärder handelskammaren har på förslagslistan särskild avsedda att stötta fordonsindustrin är bland annat en skrotningspremie för äldre, mer miljöskadliga bilar och lastbilar kombinerat med en ökad miljöpremie för el- och hybridfordon, samt en satsning på laddstolpar för en snabbare omställning till elfordon. 

Västsvenska handelskammaren har även ett knappast okontroversiellt förslag för att stötta konferens- och hotellsektorn. Det går ut på att staten garanterar beställarens risk utifall att arrangören skulle gå i konkurs eller att nya restriktioner skulle göra resor och möten omöjliga. ”Tanken är att det ska ge möjlighet och mod till både gäster och arrangörer att planera framåt. Om folk vågar boka en weekend eller ett företag vågar boka en konferens så får vi en återstart baserad på efterfrågan från kunderna – inte bara bidrag och stöd”, skriver handelskammaren.

Ytterligare ett inspel är att stödja kommunala renoveringar och nybyggen inom sektorn skolor, förskolor och äldreboenden. ”Staten bör stödja tidigareläggningar genom att erbjuda lån till noll-ränta eller att matcha kommunens investering krona för krona”, skriver man.

Läs också: Så påverkar coronakrisen Västsverige