Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/da-ar-det-lattast-att-fa-tag-pa-hantverkaren/

Ekonomi

Då är det lättast att få tag på hantverkaren

Foto: Nora Lorek/TT

Vill du ha tag på en bilmekaniker eller hantverkare – ring i slutet av veckan. Vill du klippa dig, messa frisören.

Operatören Tele 2 har undersökt mobiltrafiken bland småföretagare i åtta olika branscher. 

Rätta artikel

Företaget har analyserat 700 miljoner datauppgifter om telefonsamtal, internetsurfningar och sms-trafik bland småföretagare under ett år. Här finns allt från byggfirmor och advokater till frisörer och revisorer.

– Det överraskade oss att mobilsurfandet ökade så mycket, med 44 procent. Detta tillsammans med faktum att ringandet bara gick ner lite grann visar att småföretagen definitivt blivit alltmer digitala och mobila. De blir det genom att till exempel lägga växel- och bokningssystem i molnet, säger Jessica Levin, försäljningschef för småföretag på Tele 2.

Vad är undersökningen bra för?

– Vi vill ju veta mer för att kunna möta våra affärskunders behov. Uppenbart skiljer sig de beroende på bransch och var i landet de finns. Samma svarta T-Ford passar inte för alla - och vi måste hänga med. 

Jessica Levin, försäljningschef småföretag på Tele 2. Foto: Tele 2

I Norrbotten mobilsurfar företagen mest i landet, fem gånger mer än Gotland. Åkeribranschen ringer flest samtal, databranschen ringer längst samtal, skönhetsbranschen – där frisörer ingår – sms:ar mest, tre gånger mer än snittet för alla branscher.

Undersökningen har också granskat när i veckan företagarna är mest upptagna med att ringa, surfa eller messa. Det verkar vara lättast att få tag på en hantverkare genom att störa i bokföringen på en fredag.

– Ja, i ganska många branscher ägnar man sig nog åt administration vid slutet av veckan, då går pratandet ner men man fortsätter att surfa.

Vad tycker företagen om att ni rotar i deras kommunikation?

– Vi har inte gått in i den på individnivå, bara utnyttjat de data vi använder för vår fakturering. Vi följer förstås alla lagar, säger Jessica Levin.