Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 15:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/dan-lucas-bonussystem-gynnar-framst-handlare/

Ekonomi

Dan Lucas: Bonussystem gynnar främst handlare

Foto: Pontus Lundahl/TT

Bråket kring Icas bonussystem har lagt sig och Ica Gruppens vd Per Strömberg tror inte att historien har påverkat dem.

Så är det säkert men en sak ska en kund ha klart för sig: bonussystem är till för att gynna handlarna, annars hade de aldrig införts.

– Är du medlem?

Den frågan har de flesta, om inte alla, kunder fått när de står i en kassa och ska betala för ett inköp. Och väldigt många av oss nickar glatt och får våra poäng som ska leda till en ”bonus” – eller snarare en rabatt vid ett senare köptillfälle.

Men när Ica ändrade sitt bonussystem, lät protesterna inte vänta på sig. Det var orättvist mot små hushåll och mot hushåll med magra plånböcker, sa irriterade kunder. 

Det är egentligen rätt märkligt. Att få ta del av bonussystem, eller system med rabatter utifrån hur mycket man handlar, är faktiskt ingen social rättighet. Och det finns ju andra affärer att tillgå för den som irriterar sig på förändringarna.

I stället borde kunder fundera på varför de här rabatterna finns. Rått uttryckt: de finns för att framför allt handlarna ska tjäna på dem.

Dagligvaruhandeln, som domineras helt av livsmedelshandel, är en verksamhet med små marginaler, två-tre procent hör till vanligheterna. Det gäller med andra ord att ha en stor – och snabb – omsättning av varor. 

Att då binda till sig kunder genom olika ”lojalitetsprogram” ”bonussystem” eller vad de nu heter är helt enkelt ett sätt att få till stånd denna snabba omsättning av varor. Kunderna går tillbaka till samma kedja för att utnyttja rabatterna.

Dessutom, med de moderna korten kan individuellt utformad reklam kopplas till bonuschecken. Köper ett visst hushåll en pasta av ett visst märke, kommer ett rabatterbjudande på just denna pasta att dimpa ner i brevlådan, eller plinga till i mejlkorgen.

Eftersom de flesta av oss är vanedjur går vi till samma affär som vi alltid brukar gå till, så får handlaren en rätt bra uppfattning av vilka varor som kommer att gå bra. 

Men det finns frågor som kunderna bör ställa sig. För det första – är det säkert att just den här affären som vi går till är den som ger bäst valuta för pengarna på sikt? Eller är det så att vi går dit för att den där bonuschecken på en hundring går ut om en vecka?

För det andra – hur tillfreds är vi med att våra inköpsvanor registreras för att en handlare ska tjäna på dem? 

Kanske var ”bonusrevolten” sund om det var en reaktion på ett ”avtalsbrott” – att kunderna går med på att släppa i från sig värdefull information i utbyte mot rabatter.

Men de bör ändå komma i håg att ersättningen de får genom bonusen blir i sammanhanget småpotatis mot värdet av den kunskap som handlaren får. 

Läs mer: Starka år för matjättarna