Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Paketen på Arlanda symtom på Postnords sjuka

Säckar med julpaket som ligger i högar på Arlanda upprör. Men egentligen är det bara ett symtom på Postnords långvariga sjuka: bristen på kvalitet. 

På ett sätt så har det betydelse om bilden på paketsäckarna togs i september eller i december. 

Om bilden togs i december framträder den förklaring som Postnords chefer ger i annonser som visserligen dålig, men ändå med en viss rimlighet: högen med säckar är en följd av Black Friday (fredagen den 24 november) och starten av julhandeln. 

I annonsen säger distributionschefen Erika Ahlqvist att e-handeln ökade med 46 procent efter Black Friday, mot prognosen på 25-30 procent. Terminalchefen Peter Hesslin säger att paketen från Kina har ökat med 65 procent, jämfört med i fjol. 

Men om bilden togs i september är det inte följden av en extraordinär händelse– en oväntad stor ökning av e-posthandeln inför julen – utan i stället är det så den vardagliga verkligheten ser ut. Och då framstår chefernas förklaringar som allt annat än rimliga.

Mycket pekar på att det faktiskt är det senare som gäller och inte enbart för att det är vad källor säger till DN.

Krisen för Postnords danska dotterbolag – som DN skrivit utförligt om – har gjort att krisen i Postnord Sverige hamnat något i skuggan. Den krisen kan enklast beskrivas som bristande kvalitet.

Sena försändelser eller skadade paket har blivit vanliga klagomål. Under 2016 ökade antalet klagomål kraftigt hos fler postoperatörer, men framför allt hos Postnord, jämfört med året innan. Det fick Post- och telestyrelsen (PTS) att utreda klagomålen och vad bolagen gjorde för att komma åt kvalitetsbristerna.

I våras kom rapporten och den visar att "det fortfarande återstår en hel del arbete" för att citera Sten Selander, chef för PTS postavdelning.

I det perspektivet är det ointressant om bilden togs i december eller september: det är bara ytterligare ett exempel på kvalitetsbristerna.

Vad värre är: den ökande e-handeln har av Postnords ledning pekats ut som framtiden för företaget. Postnord ska vara det ledande distributionsföretaget i Norden, det företag som både kunder och leverantörer med förtroende ska vända sig till för att snabbt och säkert kunna skicka och ta emot paket.

Men Postnord har konkurrenter, stora och kompetenta. Då ser det verkligen inte bra ut med bilder på paketsäckar som ligger på backen eller i vagnar utomhus, även om det är i ett inhägnat område. Det ska de inte göra, vare sig under hösten eller under julhandeln.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.