Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Därför doftar gallerian citron

Dofter framkallar minnen som kan göra oss sugna på att köpa vissa produkter.
Dofter framkallar minnen som kan göra oss sugna på att köpa vissa produkter. Other: Foto: Allover press

Gallerior som doftar citrus, elektronikbutiker med popcornlukt och en motsägelsefull fräsch känsla på en offentlig toaletter. Det är resultatet av doftmarknadsföring som blir allt vanligare i Sverige.

Margareta Andersson är vd på företaget Lexter som arbetar med doftdesigns koncept. Hennes företag hjälper framför allt gallerior och offentliga miljöer med ljud och doftdesign.

– Att företag vill inreda med doft beror på flera olika saker. Bland annat att man vill ta in fler sinnen än synintryck i marknadsföringen och upplevelsen, säger hon och fortsätter:

– På handelsplatser finns ofta en foodcourt och många butiksägare vill absolut inte ha en doft av till exempel hamburgare och sushi bland sina varor. Då kan det hända att vmed hjälp av doftmaskiner maskerar den oänskade doften.

Trots att doftinredning har blivit allt vanligare i Sverige finns det länder som ligger betydligt längre fram. Enligt Margareta Andersson finns betydligt fler doftande hotell, klädbutiker, väntrum och livsmedelsbutiker i USA. Där finns också dofter i olika produkters förpackningar.

– Apple är ett företag som är väldigt duktiga på doft. Om du köper något från dem känner du en fräsch doft när du öppnar kartongen, säger Margareta Andersson.

Enligt Margareta Andersson handlar doftmarknadsföring om att förstärka upplevelsen hos konsumenter eller besökare.

– Man vill skapa en känsla och en attityd som man kan identifiera sig med. Det kan handla om allt från att skapa en maskulin känsla på en butik som säljer herrkläder till att förstärka doften av nybryggt kaffe och choklad inne på ett kafé.

Forskning visar också att vissa dofter gör kunderna mer benägna att handla. En kanadensisk studievisar att man genom att tillsätta citrusdoft i en galleria kunde öka hela gallerians försäljning med 2,3 procent, rapporterar SVT.

– Doftar det nybakat på inne på en matbutik blir man mer sugen på bröd, säger Margareta Andersson.

Jaroslav Maslennikov från företaget Aroma Marketing Sverige har en rad exempelpå dofter som ökar försäljningen av olika produkter.

– Dofter väcker minnen och när man känner lukten av popcorn tänker man på en bioupplevelse. Därför kan man sälja tv-apparater med hjälp av popcorndoft. Många bilhandlare skapar en speciell nybilsdoft i sina hallar och doften av tvättmedel kan fungera för den som ska sälja tvättmedel, säger han.

Men det är inte alla som uppskattar att doftmaskinerna blir fler. Marie-Louise Luther, ombudsman på Astma och Allergiförbundet som säger till SVT att trenden stänger ute hundratusentals astmatiker och doftöverkänsliga från det offentliga utrymmet. Förbundet vill därför att maskinerna ska förbjudas.

Det tror inte Margareta Andersson är en bra väg att gå.

– Det behövs däremot en dialog om problemet eftersom många drabbas. Det är viktigt att utbyta kunskaper om i ämnet och om problemet men branschen växer snabbt nu och jag tror inte att utvecklingen går att stoppa. Vi jobbar till exempel med doftfria utrymmen i exempelvis de gallerior som samarbetar med, säger hon.

Här används doftmamaskiner: • På

Här används doftmamaskiner:

• På restaurangen TGI Fridays använder man sig av en doft av guava och gurka.

• I gallerian Mood Stockholm har man en blommig doft som ska leda tankarna till nytvättat linne.

• På Hotell Diplomat i Stockholm har man en doftmaskin i entrén som puffar ut en doft av sandelträ och kardemumma.

• I kungens kurvas shoppingcenter har man vid garagen en tropisk doft som ska ge en semesterkänsla.

• På Fotografiska museet i Stockholm har man en doftmaskin som utsöndrar en sval doft av böcker och läder och ska ge en film- och bibliotekskänsla.

Källa: SVT

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.