Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-30 08:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/darfor-utkampar-elon-musk-en-kamp-mot-varldskrigsbomber-och-tyska-tradkramare/

Ekonomi

Därför utkämpar Elon Musk en kamp mot världskrigsbomber och tyska trädkramare

Teslafabriken utanför Berlin beräknas bli klar 2021.
Teslafabriken utanför Berlin beräknas bli klar 2021. Foto: Odd Andersen/AFP

BERLIN. Teslagrundaren Elon Musk har lanserat ett rymdfararföretag och skissat på ett överljudsflygplan. Men den amerikanska entreprenören hade inte räknat med att tyska trädpirater och världskrigsbomber skulle hota hans nästa mångmiljardprojekt – en jättefabrik i en tallskog utanför Berlin. 

Tallskogen som ska jämnas med marken har ett vackert namn: Grünheide, den gröna heden. Från och med nästa år ska hundratusentals Teslabilar om året produceras här, fyra mil sydost om Berlin. Här ska Elon Musks nya ”gigafabrik” snart börja byggas. 

12.000 personer ska arbeta i det som blir elbilstillverkaren första stora fabrik i Europa och som förutom bilar även ska tillverka bland annat batterier. Projektet är tänkt att göra de annars struktursvaga avkrokarna runt den tyska huvudstaden till ett nytt bilmecka.  

Så lyder i varje fall Elon Musks planer. 

Problemet är bara att 90 hektar tallskog måste avverkas för att ge plats åt jättefabriken. För en av världens mest hyllade entreprenörer och problemlösare borde det vara en enkel match att få ett skogsparti nedhugget. 

90 hektar tallskog ska avverkas för att ge plats åt Teslas nya fabrik utanför Berlin.
90 hektar tallskog ska avverkas för att ge plats åt Teslas nya fabrik utanför Berlin. Foto: Odd Andersen/AFP

Om det inte vore för att tyska miljövänner bestämt sig för att rädda skogen, samt fladdermössen och skalbaggarna som lever där. 

Knappt hade Elon Musks planer som lanserades via en kryptiskt tweet nått allmänheten i november förra året innan lokala medborgarinitiativ, kolmotståndare, Insekternas vänförening och trädockupanter mobiliserat.

Aktivisterna samlade namnunderskrifter, kallade till demonstrationer och larmade och väsnades för att få biljätten på andra tankar. ”Tesla eller dricksvatten!” och ”Ingen storfabrik i skogen!” ekade slagorden mellan tallarna. 

Det hjälpte inte att Tesla lovade att plantera en ny skog på en annan plats: en grupp ockupanter som kallar sig Trädpiraterna hade redan snörat fast sig uppe i trädtopparna. 

Protesterna mot Tesla påminner om ockupationen av Hambacherskogen utanför Köln i västra Tyskland, som DN berättat om tidigare. Sedan sju år ockuperas skogspartiet av klimataktivister som har bosatt sig i trädkojor och hängmattor uppe i trädtopparna. På så sätt har trädkramarna framgångsrikt lyckats stoppa utvidgningen av en av Europas största brunkolsgruvor, samt orsakat mångmiljonförluster för ägarna.  

Läs mer: De har bosatt sig i trädtopparna – för att rädda planeten

Även Berlins aktivister har en historia av att stoppa projekt som inte faller dem i smaken. Häromåret valde den amerikanska nätjätten Google att lägga ner planerna på att öppna en start up-hub i stadsdelen Kreuzberg. Området är ett tillhåll för stadens antikapitalistiska vänsterrörelse och efter massiva protester mot Google, som anklagades för att driva upp hyrorna och bidra till gentrifieringen, var nätjättens campus plötsligt ett minne blott. 

Det bådade inte gott för Elon Musk, som antagligen befarade att även Teslafabriken skulle gå samma öde till mötes. 

Samtidigt som ”Trädpiraterna” fick hjälp av polis att ta sig ner från trädtopparna, lyckades två miljöorganisationer få en tysk domstol att tillfälligt stoppa avverkningen. 

Det var Elons Musks ena problem. Det andra var fyndet av sju amerikanska 50-kilos bomber som blivit kvar nere i marken sedan andra världskrigets bombnätter. Hela området fick spärras av då det fanns risk för att det skulle flyga i luften. Så ser det ut på många håll i Tyskland där man med ojämna mellanrum tvingas evakuera hela städer efter att en kvarglömd världskrigsbomb hittats i marken. 

Men medan historiens lämningar går att lösa med teknik (tyska polisens bombgrupper räknas till världens bästa), är den tyska miljörörelsen och forskarkåren splittrad i frågan om huruvida ny teknik kan rädda klimatet. Medan vissa ser elbilarna som en del av lösningen på klimatkrisen och den dåliga luften i städerna, anser andra att det krävs en total omställning av våra levnadssätt om vi ska lyckas stoppa den globala uppvärmningen.

Namnet Grünheide betyder den gröna heden.
Namnet Grünheide betyder den gröna heden. Foto: Patrick Pleul/AP

Något som striden om Teslafabriken har satt nytt ljus på. 

Volker Quaschning är professor i förnybar energi vid Berlins tekniska högskola (HTW) och en av den tyska Fridays for Future-rörelsens affischnamn. Han kritiserade domstolens beslut att tillfälligt stoppa avverkningen och skjuta byggstarten på framtiden för ”absurt”. 

– Varje försening leder till fler bensin- och dieselbilar, mer koldioxidutsläpp och ökar klimatkrisen, sade han till tidningen Der Tagesspiegel

Andra har ifrågasatt tallskogens betydelse för den biologiska mångfalden. Skogen planterades först efter andra världskriget då behovet av träproduktion var stort. Så varför försvara en skog som kommit till i syfte att huggas ner? Till och med miljöpartiet De grönas vice gruppchef i Förbundsdagen ansåg att det är befängt att göra en ”tallskogsplantering till ett slagfält”. 

– Det har ingenting med omsorg om miljön att göra, sade Oliver Krischer till tidningen.  

Men alla sätter inte samma tilltro till att omställningen från förbränningsmotorer till elmotorer ska rädda klimatet. Miljöorganisationer som Ende Gelände och Greenpeace vill se en trafikrevolution (”Verkehrswende”) som innebär att personbilarna, oavsett om de drivs av el eller diesel, måste bli färre.  

I deras spårburna framtidsvision har Tesla ingen plats. 

Samtidigt som elbilstillverkaren försökte hålla hoppet levande fortsatte den tyska byråkratins kvarnar att mala och förra veckan kom beskedet från övre förvaltningsdomstolen. 

Jonas Fröberg: Teslas intåg klär av den krisande tyska bilindustrin in på bara skinnet

Domstolen ansåg att mångmiljardprojektet har för stor betydelse för allmänheten och företaget för att skrotas. 12.000 nya arbetsplatser i en region där brunkolet snart ska fasas ut är förstås mumma för lokala politiker och näringslivsidkare. 

Alltså kunde avverkningen fortsätta.  

Planen är att fabriken ska öppna redan nästa sommar. 

Tallskogen planterades efter andra världskriget.
Tallskogen planterades efter andra världskriget. Foto: Britta Pedersen/AP

Det är förstås inte en slump att fabriken ska byggas bara 20 minuters bilresa från Berlins nya storflygplats BER som ska förbinda den tyska huvudstaden med världen. Problemet är att bygget av flygplatsen har kantats av så många skandaler att den ännu inte har öppnat. Tio år efter den planerade invigningen. 

Frågan är vad som blir klart först: skandalflygplatsen eller Elon Musks ”gigafabrik”? 

Berlin håller andan. 

Läs mer: Skandalflygplatsen som skakar den tyska självbilden