Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Dataintrång hos Uber hölls hemligt – hackarna fick betalt

Dara Khosrowshahi är ny vd för Uber, med en hel del städning att utföra efter företrädare i taxitjänstens ledning.
Dara Khosrowshahi är ny vd för Uber, med en hel del städning att utföra efter företrädare i taxitjänstens ledning. Foto: Steve Ringman / The Seattle Times, AP

Hackare tog sig in i Ubers datasystem där de kom över personuppgifter rörande 57 miljoner kunder och förare. Intrånget hos den världsomspännande taxitjänsten hemlighölls under drygt ett år.

Uber uppger nu att man betalade hackarna 100.000 dollar för att få uppgifterna raderade, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Någon anmälan till myndigheter skedde aldrig, vilket företaget erkänner att man hade skyldighet att göra.

I veckan sparkades Ubers säkerhetschef Joe Sullivan och en av hans biträdande chefer, för sina roller i mörkläggningen av hackningen.

Materialet som gick förlorat i oktober förra året innehöll namn, mejladresser och telefonnummer, knutna till kunder runtom i världen. Dessutom kom hackarna över uppgifter om sju miljoner förare, inklusive 600.000 USA-förares körkortsnummer.

 Läs mer: Uber köper tusentals självkörande Volvobilar

Det USA-baserade företaget försäkrar dock att inga personnummer, kreditkortsuppgifter, resedestinationer eller andra liknande uppgifter kom i orätta händer. Uber tror att informationen aldrig kom till användning, samtidigt som företaget vägrar att avslöja hackarnas identiteter.

”Inget av detta skulle ha fått hända, och det finns inget som ursäktar att det hänt. Vi förändrar nu vårt sätt att bedriva affärer, säger Dara Khosrowshahi, som tog över vd-posten i september i år.

Läs mer: Taxitjänsten Uber stoppas i London

Dataintrånget är den senaste skandalen som Uber beslagits med och som Khosrowshahi ”ärvt” från sin företrädare Travis Kalanick, skriver Bloomberg.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.