Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

De gör parfym av skog

En doft av blomstrande vår slår emot oss när vi anländer till Högbo Bruk utanför Sandviken. Här huserar Björk & Berries. Deras affärsidé är att slå mynt av naturliga dofter i alltifrån parfymer till hudkrämer.

Det yr av dofter inne i Björk & Berries doftcenter på Högbo Bruk. Här är lungan för företaget som startade i ekotrendens och designvurmens spår av Sveriges ende parfymör Pierre Wulff.

– Det här är hjärtat, här kan vi knyta an till växter med rötter i Gästrikland som åter är på väg att bli en smak- och doftregion, säger vd Titti Lundgren och nämner whiskytillverkaren Mackmyra, Gevalia och Läkerol som andra regionala exempel med smak- och doftinriktning.

Doftguiden Britt Lindström berättar entusiastiskt om svunna tider då grannstaden Gävle var Sveriges parfymstad med den egna produkten Eau de Gevalia. Nu vill Björk & Berries vara en del av att återupprätta regionen som doftcenter. De tror att deras produkt ligger i tiden.

– Man tänker mer på dofter nu än tidigare. Tänk bara när folk ska sälja sin lägenhet och det ska lukta gott. Det vi har gjort är att gå tillbaka till gammalt hantverk och plocka råvarorna själva. Vi vill jobba med naturliga dofter som har effekter på alla sinnen, säger Titti Lundgren.

Grundidén är att doften i företagets produkter kommer från naturliga råvaror plockade i regionen. Honung kommer från bonden intill, björkblad plockas i skogen bakom, liksom lingon, blåbär och smultron. När drottning Silvia var på besök hade en speciell parfym med starkt inslag av hallon blandats till hennes ära.

Företaget, som grundades 2006, har nu ett tiotal dofter. Men företaget är inte eko-certifierat och hela produktionsprocessen är långt­ifrån lokal. Råvarorna plockas i Gästrikland, skickas till Grasse i Frankrike där de förvandlas till parfymolja, därefter flyg till New York där Pierre Wulff komponerar ihop dofterna för att återigen forslas till Sverige där produkten färdigställs och förpackas.

När Pierre Wulff, som bor i New York, i starten pratade om företaget var USA-marknaden en tydlig inriktning. Men dit har de inte kommit än. Hittills har företaget återförsäljare i Sverige, Finland och Norge. Nästa steg är Danmark och resten av Europa. USA finns fortfarande i framtidsplanerna. Men det kräver stora muskler, konstaterar Titti Lundgren och räknar med att företaget kan vara på plats med sina produkter där inom en treårsperiod.

– USA är en otroligt attraktiv marknad där naturligt, ekologiskt och organiskt är snabbt växande. Men det är tufft att ge sig in som liten aktör på den amerikanska marknaden och det ska mycket investeringar till för att vi ska expandera.

Bakom Björk & Berries står dock ett antal kapitalstarka personer. Bland ägarna återfinns Carl Palmstierna, tidigare Sverigechef för aktiemäklaren ABG, och finansmannen Patrik Brummer.

 

Hake: Björk & Berries

Grundades 2006 och är ett dotter­bolag till Nat­ural Fragrance.

Bolaget omsatte 6,7 miljoner kronor 2009 och gjorde en förlust på 4 miljoner kronor.

I år räknar man med en omsättning på 10 miljoner kronor. n När Pierre Wulff startade företaget väntade han sig en betydligt större omsättning, 50 miljoner dollar, inom ett par år.

Företaget har sju fast anställda och ett tiotal som rycker in vid behov. Nyligen nyanställdes två personer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.