Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Företaget som tjänar pengar på bortglömd musik

Johan Lagerlöf, vd och en av fyra grundare till X5 Music.
Johan Lagerlöf, vd och en av fyra grundare till X5 Music. Foto: Magnus Hallgren

För 13 år sedan satt fyra killar i en källare och köpte på sig rättigheter till gammal och bortglömd musik, utan att riktigt veta vad de skulle göra med dem. I dag är de en del av skivbolagsjätten Warner och levererar tjänster till storspelare som Spotify, Apple och Amazon. Här är vd Johan Lagerlöfs tips det lilla företaget med stora visioner.

Det var ett par år innan lanseringen av Spotify och musikindustrin var allt annat än välmående. Den illegala nedladdningen och piratkopior gjorde inte läget bättre. Men Johan Lagerlöf och hans kollegor såg möjligheterna och valde att satsa, trots alla varningsklockor.

– Vi tänkte att om världen fungerar som den brukar så kommer det att ordna upp sig till slut, och det gjorde det, säger vd:n och en av grundarna Johan Lagerlöf. 

Målet var att strukturera ett bolag runt framtidens musikindustri, redan innan man visste exakt hur den skulle se ut. Resultatet blev musiktechbolaget X5 Music

Verksamheten i dag går i grunden ut på att paketera och synliggöra låtar och artister på olika musiktjänster. Det kan handla om allt från nya och oupptäckta artister till gammal och bortglömd musik, eller hela genrer som lyssnaren aldrig hade hittat till annars. 

Läs mer: Nu styr algoritmer även hur man skapar musik 

Johan Lagerlöf beskriver det som att de lånar rättigheter från musikerna och sätter låtarna i rätt sammanhang. Ofta i en spellista eller ett album med liknande musik på plattformar som Spotify, Itunes eller Tidal. Intäkterna delar de sedan med rättighetsinnehavarna. 

– På den tiden då vi började var det inte riktigt någon som trodde på det. Vårt första paket var en lista med 50 klassiska låtar. ”Men vänta nu, det där är inget album. Ingen lyssnar väl på så där många låtar”, blev reaktionerna då, säger Johan Lagerlöf. 

Men de fyra musikentusiasterna hade på känn att framtidens konsumtion skulle vara mycket bredare än att bara köpa album från topplistorna, och de verkade ha rätt. För drygt två år sedan köptes företaget – som i dag sysselsätter runt 60 personer – av skivbolagsjätten Warner Music. 

– Ingen tyckte det vi gjorde var bra från början, förutom användarna. Men vet man att man har något som användarna tycker om ska man köra på det och strunta i vad andra tycker. Det var nyckeln för oss, säger Johan Lagerlöf.

Läs mer: Spotify satsar på mer gratismusik 

Nyckeln för X5 Music har till stor del varit den starka tron på idén om att förändra sättet folk konsumerar musik på. Att de köptes upp av ett av världens största skivbolag blev ett kvitto på att de hade rätt från början. Det gav dem också tillgång till en enorm musikkatalog med miljontals låtar att gräva bland. 

Men utan de fyra grundarnas vision om hur musikindustrin skulle förändras hade de aldrig kommit dit de är i dag. Branschens omställning handlar inte bara om en övergång från analogt till digitalt. Det viktiga, enligt Johan Lagerlöf, var att de såg hur konsumtionsmönstret skulle förändras och lyckades hitta tjänster och produkter som matchade det. 

– Är man först med något finns det ingenting som styrker idén och all fakta kommer att tala emot dig. Då är det väldigt viktigt att man vågar gå på magkänslan. Den har en så otrolig förmåga att hantera information på ett sätt som vi i medvetandet inte ens klarar av, säger Johan Lagerlöf.

 

Johans råd till småföretagare

1. Användaren är viktigast av allt.

– Så länge man har fokus på att användarna ska vara nöjda, och lyckas med det, är det bara att köra på och strunta i vad alla andra tycker. 

2. Iden ska fungera hela vägen. 

– Det långsiktiga målet är det viktiga. Men det måste fungera på vägen dit. Hitta en idé som fungerar i dag, men som också kan växa när marknaden gör det. 

3. Lita på magen. 

– Man kan inte bara gå efter vad man läser i studier och undersökningar. Magkänslan har en speciell förmåga att ha rätt många gånger, särskilt om man är först med något – då kommer all fakta tala emot dig. 

 

Johans råd inför ett uppköp

1. Tänk en gång extra.

– Man måste ha klart för sig vad man vill med sitt företag och om ett uppköp är rätt riktning. Vill man bli uppköpt av någon annan är det bara att köra på, men man ska tänka på hur det blir efteråt. Mycket kan bli annorlunda. 

2. Säkra din vision.

– Går uppköpet i linje med företagets vision och slutmål? Då är det kanske rätt. Gör det inte det kanske ett sådant steg inte är det rätta för tillfället. I vårt fall tycker jag det blev helt rätt. 

3. Ha ett större slutmål. 

– Man måste sikta längre än att bli köpt av ett större företag. Det måste finnas en vision om att förändra någonting i stort. Om slutmålet är att bli uppköpt, vem köper dig då?

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.