Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-16 02:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/den-nya-spelmarknaden-bast-for-storbolagen/

Ekonomi

Den nya spelmarknaden – bäst för storbolagen

Bild 1 av 3
Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån
Andreas Prochazka, enhetschef på Konsumentverkets rättsenhet.
Bild 2 av 3 Andreas Prochazka, enhetschef på Konsumentverkets rättsenhet.
Foto: Pressbild
Sharish Aziz, bettinganalytiker på Danske Bank.
Bild 3 av 3 Sharish Aziz, bettinganalytiker på Danske Bank.
Foto: Pressbild

Den nya spelmarknaden kan bli de stora bolagens smörgåsbord. Nya skatter och tuffare konkurrens kommer göra det svårt för de mindre aktörerna, tror analytiker. 

Rätta artikel

I somras klubbades den nya spellagen igenom i riksdagen och nu börjar den snart gälla. Efter nyår delas marknaden upp och alla som ska erbjuda spel till svenska kunder måste ha licens från Lotteriinspektionen, som också byter namn till Spelinspektionen.

Läs mer: Statliga spelbolagen satsar på farligaste spelformen 

Hittills har nära 110 spelbolag ansökt om tillstånd till den svenska spelmarknaden efter årsskiftet, varav 57 har fått sin ansökan beviljad. En siffra som lär växa även efter årsskiftet allteftersom Lotteriinspektionen fortsätter pröva ansökningar löpande. 

Blir det som man räknat på i spelutredningen, som ligger till grund för omregleringen, lär statens intäkter från spelmarknaden öka med omkring 418 miljoner kronor årligen.

En del experter pekar på att konkurrensen på den nya marknaden kommer öka med tiden när fler bolag ansluter. Sharish Aziz, bettinganalytiker på Danske Bank, tror att det då blir en marknad främst för de större aktörerna. 

– Regleringen kommer vara mest positiv för de stora bolagen som har mycket kraft medan de små aktörerna får det svårare att bli tillräckligt lönsamma, säger hon. 

Den nya spelregleringen delar upp marknaden i tre huvudsakliga delar. En där det fortsatt råder monopol för staten – de fysiska kasinona och spelautomater. En del för lotterier och bingo som gynnar allmännyttiga ändamål. Och slutligen den öppna marknaden för betting och kasino online. 

Läs mer: ”Allt jag kunde tänka på var hur jag skulle ta mitt liv” 

Det är den sistnämnda majoriteten söker licens till och det är också där konkurrensen kommer bli tuffare. Regleringen innebär bland annat att alla bolag kommer behöva betala en punktskatt på 18 procent av vinsterna som görs på spelarnas förluster. 

– Det är inget stort problem för bolagen som har ekonomisk kraft, men för de mindre bolagen är mer avgörande. De kommer ha svårt att göra vinster och blir tvungna att acceptera buden som kommer läggas på dem, säger Sharish Aziz. 

Redan inför omregleringen har det synts en del tecken på att så kan bli fallet. Mr.Green har köpts upp av den brittiska speloperatören William Hill och senast förra veckan rapporterades om ett miljardbud på kasinobolaget Cherry.  

Reklamen från spelbolagen är just nu mer frekvent än någonsin menar vissa. Efter årsskiftet införs en rad nya bestämmelser kring den som Konsumentverket får ett ökat tillsynsansvar för, tillsammans med Lotteriinspektionen. 

Bland annat ska de hålla koll på att spelbolagen inte skickar direktreklam till spelare som stängt av sig själva, och se till att reklamen i allmänhet är ”måttfull”. 

– Måttfullheten blir den viktigaste bestämmelsen för oss. Den är inte helt ny men det är ett oprövat lagrum än så länge, säger Andreas Prochezka, enhetschef på Konsumentverkets rättsenhet. 

Det innebär att de i praktiken inte vet hur de ska bedöma måttfullheten i reklamen i nuläget. Däremot hoppas man att det ska klarna så småningom. 

– Vi har nyligen tagit ett bolag till Patent- och marknadsdomstolen i just ett sådant ärende. Det är det första i sitt slag och när den processen är klar har vi förhoppningsvis någonting att utgå från, säger Andreas Prochezka. 

Han tror att bolagen kommer vara fortsatt aggressiva och pressa gränserna i sin marknadsföring för att ta reda på vad som är tillåtet efter omregleringen. 

 

– De kommer provocera lite, som de alltid gjort. Det är så de gör för att testa vad de kommer undan med, säger Andreas Prochazka. 

Ur spelarens perspektiv däremot blir skillnaderna mindre. Den som bara lämnar en lottorad på lördagen eller småspelar lite på hästar i bland lär inte märka några dramatiska förändringar. 

Onlinespelaren kommer främst märka av de insatser som görs för spelkontroll, och en del uteblivna erbjudanden om bonusar som ofta används för att locka till mer spel. 

Flera funktioner för självtest och utvärdering av det egna spelandet kommer att bli obligatoriska för spelbolagen. Alla sajter måste också vara anslutna till ett nationellt register där spelaren kan spärra sig själv från alla spelbolag.