Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-28 08:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/designbutiken-svenskt-tenn-rear-inte-gar-rekordstarkt/

EKONOMI

Designbutiken Svenskt Tenn rear inte – går rekordstarkt

Bild 1 av 7 Svenskt Tenn är i god form och säljer som aldrig förr. Omsättningen för 2021 väntas slå rekord, 380 miljoner kronor, enligt preliminära siffror från vd Maria Veerasamy.
Foto: Miranda Solvang
Bild 2 av 7 Josef Frank ritade ljusstaken Vänskapsknuten ett år före andra världskrigets utbrott.
Foto: Svenskt Tenn
Bild 3 av 7 TILL TIDSLINJEN Estrid Ericsons ikoniska mönster Elefant är och förblir en av svenskarnas absoluta favoriter.
Foto: Svenskt Tenn
Bild 4 av 7 Runda former, sargkant och blandade material var karaktäristiskt för Josef Frank. Soffbordet 2139 har skiva i almrot och ben i valnöt.
Foto: Svenskt Tenn
Bild 5 av 7 Josef Franks populära mönster Baranquilla skapades under exilåren i New York.
Foto: Svenskt Tenn
Bild 6 av 7 Skåp 2192 i mahogny kostar 136 000 kronor, men är likväl en av Svenskt Tenns storsäljare.
Foto: Svenskt Tenn
Bild 7 av 7 TILL TIDSLINJEN Glasvasen Dagg togs in i sortimentet 2009 och har blomstrat sedan dess.
Foto: Svenskt Tenn

Svenskt Tenn trotsar trender och butiksdöd. Medan kedjor som H&M och Clas Ohlson ger upp citylägen slår Svenskt Tenn försäljningsrekord och rear aldrig.

Butiken har gått från att vara de rikas kvartersbutik till medelklassens godisaffär.
Vad i deras produkter utlöser ett sådant habegär?

DN for till Ulricehamns Tapetfabrik för att söka efter svaret.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in