Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Det gäller att se vad ska bort

Foto: Ann-Sofi Rosenkvist
Kaos i hallen? Skor, träningsbagar och jackor i högar överallt? Nina Strandberg vet hur man får ordning och reda hemma och hur man behåller hallen och arbetsrummet prydliga och städade.

Det finns ett flertal företag i Sverige som specialiserat sig på att få ordning på papper och kläder hemma hos vanligt folk eller på kontor. Nina Strandbergs I ordning är ett sådant. Affärsidén uppstod när hennes kusin tyckte att hon borde börja tjäna pengar på sitt ständiga stuvande och iordningställande hemma hos kompisar.

- Ja, när vänner och bekanta skulle flytta var jag ju där och rensade och skapade ordning bland deras saker. Så jag startade mitt företag 2006 och sen dess har jag fått mer och mer att göra, säger Nina Strandberg som än så länge driver företaget helt och hållet på egen hand.

Hon vänder sig till både privatpersoner och företag, men det är mest vanliga familjer som anlitar henne. Det kan kosta från 1.500 kronor och uppåt att få rummet eller skrivbordet rensat och organiserat av Nina Strandberg. Grundtanken är att ordningen ska bestå utan att hon kommer dit fler gånger.

- Jag har alltid ett samtal med familjen först där jag hör efter vilka önskemål de har. Hur vill de att hallen eller arbetsrummet ska funge­ra? Det skiljer sig ju mellan en barnfamilj och ett pensionärspar när det gäller hur man vill ha det hemma. Det måste vara en skräddarsydd lösning om det jag organiserar ska fortsätta fungera efter en tid, menar Nina Strandberg.

Skäms folk över att de har oordnat när du kommer hem till dem?

- Alla verkar tro att de är värst, men så är det inte. Det är ofta förvånansvärt bra städat, ända tills man öppnar skåp och lådor och inser vart röran tagit vägen. Men jag älskar ju när det är mycket att ställa i ordning, ju mer skräp desto bättre, skrattar Nina Strandberg.

Att familjen är med när hon stuvar och rensar är viktigt, menar hon. De flesta blir inspirerade och sporrade och då finns det större förutsättningar för att högarna inte ska börja växa igen.

- Vitsen med att jag röjer och rensar är att jag inte är hemmablind och kan se saker som de som bor där kanske inte gör.

Samvetsfråga: inträffar det någonsin att du själv har ostädat och oordnat hemma?

- Absolut! Jag brukar samla veckans post i en hög i ett skåp så jag slipper se den och sedan betar jag av den en gång i veckan.

- Det förhållningssättet funge­rar fint, bara man öppnar posten på en gång och verkligen tar sej an högen regelbundet. Att registrera räkningar och ta ställning till alla papper varje dag blir överkurs, till och med för mig.

Alla uppdragen har inspirerat Nina Strandberg att samla sina erfarenheter i en bok som kommer ut i höst och har den talande titeln "Röj och rensa - förändra och förbättra rum för rum, steg för steg".

Allmänna ordningstipsTänk på att

Allmänna ordningstips
Tänk på att det inte behöver kosta särskilt mycket att göra om hemma; det kan räcka med en rejäl rensning och sedan kan du ofta använda saker du redan har som förvaringsattiraljer. Använd exempelvis vackra glas som pennburkar, eller klä skokartonger själv med tapetrester eller ett snyggt omslagspapper.

Rensar du ut slipper du dessutom kanske flytta till något större eller förvara dina saker hos externa förråd, som i längden kan bli rätt kostsamma.

­Försök att förvara så mycket som möjligt undanplockat och använd listor som en strategi för att minnas vad du ska göra i stället. Ha gärna olika listor för mat, kläder, saker som ska göras, vilka du ska ringa, mejla etcetera, så blir det flyt i dina åtaganden!

Tips för hemmakontoret

Man kan kasta ganska mycket papper som man tror att man måste spara. Det är vanligt att människor sparar av osäkerhet, till exempel flera år gamla fakturor som betalats över internet. Betalningsbeviset för dessa finns lagrade hos din bank, så hör med dem om du skulle behöva bevisa att du betalat något.

Kvitton på konsumentköp ska sparas i tre år. Läs mer om konsumentköplagen på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se.

Att ordna böckerna efter färg är ett enkelt sätt att skapa harmoni i bokhyllan. Gör samma sak med pärmar och mappar!

Skaffa en sladdsamlare eller bind ihop sladdarna med snören. Att tejpa fast dem under skrivbordet kan också fungera bra liksom att fästa dem utmed listerna med särskilda listklamrar.

I en familj har alla ofta var sin mp3, mobil och kamera. Märk adaptrar med namn och till vilken pryl de hör och förvara dem på ett och samma ställe.

Tips för hallen
Rensa ut de kläder som inte används för säsongen och placera dem i till exempel källaren.

En "avlastningsstation" för saker som ska in eller ut ur ditt hem kan vara bra att ha i hallen. Det kommer alltid att finnas böcker som ska lämnas tillbaka till biblioteket, brev som ska postas, nycklar och mobiler som inte får glömmas - så inrätta en särskild hylla eller ett snyggt fat för detta ändamål.

Häng ett snöre eller en spännrem runt stången i hatthyllan så kan mindre barn själva knäppa fast cykelhjälmarna där och slipper be föräldrarna om hjälp att ta ner hjälmen varje gång de vill använda den.

Skaffa krokar eller mindre breda hyllor med korgar eller lådor ovanpå om din hall känns trång och mörk. Det ger ett ljusare och luftigare intryck. Ha en korg per familjemedlem och låt dem själva hålla ordning i den. Mindre barn kan ha en korg placerad direkt på golvet för saker som inte behöver hängas.

Så blev det: "Röran flyttade till garaget"

Två vuxna, tre tonårspojkar och en hund. Då blir det ofta problem med att "ha ordning" i hallen. Nyfiket hälsade vi därför ordning och reda-experten Nina Strandberg välkommen. Hon skulle visa oss hur man snabbt förvandlar kaos till "värsta stajlat". Raskt sorterades skor och vinterkläder undan. Och plötsligt var en skohylla borta. På en timme hade en trång, rörig hall blivit luftig och överblickbar. Skor storlek mindre kanoter hade bara trollats bort. Joe Labero - du har fått konkurrens! Fast vi avslöjade tricket. Röran hade flyttats från ett ställe till ett annat, från hall till garage. Nästa steg, det stora jobbet, är nu att sortera "garageröran".

Nina Strandberg fick dock i gång oss. Dagen efter hennes besök köptes en ny klädhylla till hallen. Ut åkte skoställen och skåpet från hyllcenter. Nu har det verkligen blivit luftigare och rymligare. Denna lösning innebär att vi med foten kan fösa in alla skor som ligger huller och buller innanför dörren mot väggen.

När hon sedan såg vårt arbetsrum kunde Nina Strandberg inte hålla fingarna i styr. ”Jag måste bara plocka i ordning och städa var jag än är”, sa hon. Och vips hade papper som låg i högar sorterats i kartonger eller lyfts bort. Böcker sorterats efter färger på pärmar. Rummet fick ett snyggare utseende. Fast vi sorterade sedan tillbaka böckerna efter vårt system, efter ämne – trädgårdsböcker fick stå tillsammans oavsett färg på pärmen och så vidare. Och systemet med färglada gummisnoddar och olikfärgade häftstift i små glas gav ett snyggt och glatt intryck men är inte vår grej. Vi använder varken häftstift eller gummisnoddar. De åkte raskt bort. Förlåt oss!

Kjell Löfberg

Bild

I städtagen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.