Surfplattorna märker av lågkonjunkturen – uppgifter från International Data Corporation visar att volymerna minskade markant under andra kvartalet i år. Men det finns asiatiska uppstickare som kommer ikapp, skriver teknikanalytikerna IDC.
Den totala världshandeln med surfplattor minskade med 9,7 procent under det andra kvartalet jämfört med första kvartalet i år.
Värst såg det ut för Apples Ipad som minskade med cirka 5 miljoner surfplattor. Samsung levererade drygt 8 miljoner enheter – en minskning med en halv miljon från första kvartalet. Taiwanesiska Asus exporterade även de betydligt färre plattor – från 2,6 miljoner till 2 miljoner.
För några mindre leverantörer ser det dock ljusare ut. Taiwanesiska Acer och kinesiska Lenovo redovisar båda starka siffror. Acer levererade 1,4 miljoner enheter under andra kvartalet – en ökning med drygt 35 procent, och Lenovo lyckades för första gången nå upp till 1,5 miljoner exporterade enheter.
Trots de mörka globala siffrorna för några av tillverkarna så har ändå försäljningen ökat stort jämfört med för ett år sedan: de drygt 45 miljoner surfplattor som exporterades i världen under andra kvartalet 2013 var en ökning med knappt 60 procent jämfört med samma period 2012 då tillverkarna exporterade 28,3 miljoner surfplattor.