Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Det här lägger vi inte ut på Facebook

Undviker du att lägga ut bilder från helgens blöta fest på Facebook? Du är inte ensam. Nästan hälften anpassar vad de publicerar på sociala medier – eftersom chefen eller framtida arbetsgivare kan se det.

45 procent av de tillfrågade i en webbenkät, som besvarats av 1.118 av 1.193 tillfrågade, anpassar vad de lägger ut på sociala medier eftersom arbetsgivaren eller framtida arbetsgivare kan komma att läsa det.

Per Runeson, professor i datavetenskap vid Lunds universitet, tolkar resultatet som att vi undviker att publicera sådant som kan göra att vi uppfattas som en person som inte är skötsam.

– Men sedan tangerar det ju också åsiktsfrågor. Är det ”tillåtet” att ha alla åsikter, säger han.
Enkäten är en del i ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt där digital tillit är i fokus.
21 procent instämmer i att de känner en oro för att arbetsgivaren ska kontrollera internetanvändandet och jobbmejlen.

I USA finns företag som specialiserat sig på mjukvara för att övervaka anställda, för att undvika slösurfande. Ett program tar en skärmdump av den anställdes skärm var trettionde sekund, som sedan sätts ihop till en film som chefen kan kika på.

– Det är ganska främmande från den relation mellan arbetsgivare och arbetstagare som vi är vana vid, säger Per Runeson.

Fakta: Så är vår digitala tilltro

• 45 procent instämmer i att de anpassar det de publicerar på sociala medier eftersom det kan läsas av nuvarande eller framtida arbetsgivare. 30 procent gör det inte och 25 procent säger ”varken eller”.

• 22 procent uppger att risken att bli övervakad påverkar deras internetanvändande.

• 21 procent känner oro för att arbetsgivaren ska kontrollera internet- och epostanvändning.

• 48 procent har lågt förtroende för Facebook, men 80 procent använder det ändå.

• Företaget Questback frågade på uppdrag av Lunds universitet 1.193 personer om de deltagande i enkäten. 1.118 besvarade den.

Källa: Digitrust: Tillit i det digitala (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.