Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Det köper svenskarna i present på alla hjärtans dag

Röda rosor är populära på Alla hjärtans dag.
Röda rosor är populära på Alla hjärtans dag. Other: Robin Haldert

Den 14 februari är en kär dag för landets godis– och blomsterhandlare. En rapport från Svensk handel visar att försäljningen får ett rejält uppsving på alla hjärtans dag.

– Den är den enskilt största blomsterdagen på året, säger Rolf Persson, förbundsordförande för Blomsterbranschens riksorganisation. 

Firandet av alla hjärtans dag den 14 februari började på 1960-talet men tog inte riktig kommersiell fart förrän 30 år senare. För handelsbranschen har dagen blivit allt viktigare även om den totalt sett inte är den mest inkomstbringande dagen på året. Handlarna rankar den som åttonde viktigaste högtiden, enligt branschorganisationen Svensk handels rapport.  

Men för vissa delar inom handeln är dagen en vinstlott. 

 – Även om högtiden inte är avgörande för handeln i stort får vissa delbranscher en rejäl försäljningsskjuts, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett uttalande.

I en konsumentundersökning från Svensk handel, som redovisas i samma rapport, uppger nästan varannan svensk att de tänker uppmärksamma alla hjärtans dag i dag, onsdag. Topp tre är att köpa en present till sin partner (män 55 procent), laga en extra fin middag hemma (kvinnor 44 procent) eller att gå på restaurang.

Bland de saker vi handlar är det blommor och choklad som gäller. Kategorin ”Växter och tillbehör” sålde drygt 55 procent mer under Alla hjärtans dag-veckan 2017 än under en genomsnittlig vecka. Ökningen från 2016 var 4,9 procent.

– Det ska vara röda rosor. Vi säljer bra av alla snittblommor, det är mycket tulpaner också men rosor är symbolen, säger Rolf Persson. 

Omsättningen för blomsterhandlare är cirka 12 miljarder kronor per år, varav 8 procent av försäljningen sker i februari. De bästa månaderna är maj, juni och december. 

Enligt Rolf Persson är det människor i alla åldrar som vill förära någon med en blomma en 14 februari. 

– Det är alltifrån skolungdomar till äldre och att man uppvaktar varandra på arbetsplatser och till sin partner. Det är en viktig dag för blomsterhandlare, säger han. 

Försäljningen av praliner ökade med drygt 80 procent under Alla hjärtans dag-veckan 2017 jämfört med en genomsnittlig vecka. 2016 ökade pralinförsäljningen med 6 procent under Alla hjärtans dag-veckan, enligt undersökningen.

Geléhjärtan verkar däremot inte vara ett vinnande koncept för den som vill uppvakta sin käresta. Där har försäljningen dalat de senaste åren. Förra året köpte var 42:a svensk en ask jämfört med var 29:e året innan.                                                                                                                     

De flesta handlar för mellan 100 och 500 kronor. Svensk Handels undersökning visar också att en allt större andel köper presenter till någon annan än sin partner. 

Läs mer: DN guidar dig till rätt bar under alla hjärtans dag

Om Svensk handels rapport

Svensk handels alla hjärtans dag-rapport är baserad på Svensk Handels Handelsbarometer för januari 2018, Nielsens Scantrack samt en konsumentundersökning genomförd av Svensk Handel i januari 2018.

Konsumentundersökningen baseras på en webbenkät där 1.011 svenskar mellan 18 och 80 år deltog.

Handelsbarometern baseras på en telefonundersökning som distribuerades till 300 slumpvis utvalda dagligvaruhandlare, sällanköpsvaruhandlare och e-handlare i januari 2018.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.