Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Det räcker inte med regn för att paraplyer ska sälja

Foto: Ariel Skelley
Grått och mulet väder lockar kunderna till köpcentrum. Är det torrt och soligt gynnas dagligvaruhandeln. För paraplybranschen får solen gärna skina på morgonen för att övergå till ett ösregn framåt lunch - det växlande julivädret har alltså varit riktigt bra.

Det räcker inte med regn. Det måste vara rätt sorts regn för att Ruben Einarsson, vd för Dalarnas paraplyfabrik, ska vara nöjd.

– Det kan gärna vara kanonväder på morgonen och ösregn klockan tolv. Regnar det för ihållande köper folk inte nya paraplyer. Då har man sitt paraply och tar med det överallt, säger han.

Helst ska det blåsa också. Då går paraplyerna sönder och man tvingas att köpa nytt. Sommarens växlande väderlek har alltså varit ganska bra för paraplybranschen. Det är tur, eftersom vintern var usel.

– De senaste vintrarna har varit katastrof. Normalt kan man ge bort ett paraply i julklapp i södra Sverige. Nu har det varit lika kallt i Malmö som i Kiruna.

Sommarförsäljningen är viktig för många delar av handeln. Enligt Svensk Handels sommarrapport är sommarförsäljningen särskilt betydelsefull för färg-, järn- och bygghandeln - den står för runt 30 procent av helårsförsäljningen. Även för dagligvaruhandeln är sommaren viktig.

Däremot är sommarförsäljningen faktiskt inte särskilt beroende av vädret.Handelns utredningsinstituts (HUI) statistik sedan 1990 visar ingen större skillnad mellan soliga och regniga somrar. Däremot sker en omfördelning mellan olika produkter beroende på vädret.

Mikael Sandström, branschordförande på Svensk Handel Stil, säger att det inte alltid är helt enkelt att avgöra vad som är bra väder från försäljningssynpunkt.

– Om du vet att det ska regna två veckor på Öland, då åker du inte dit. Eller så tar du din husvagn och åker därifrån, säger han.

Sommarstäder gynnas alltså mer än andra städer av varmt och soligt väder.

Gråa och molniga dagar främjar sällanköpsvaruhandeln, då tar konsumenterna gärna en tur till ett köpcentrum. Dagligvaruhandeln går bäst vid soligt väder. Då köper vi dyrare mat, grillar och dricker mer alkohol.

Skoindustrin påverkas mer än klädindustrin av vädret, enligt Mikael Sandström.

– Börjar det att ösregna ökar naturligtvis gummistövelförsäljningen. Blir det varmt kanske du köper sandaletter. Däremot kanske du köper en rosa topp oavsett väder.

Men rent generellt tycker Mikael Sandström att branschen överdriver vädereffekterna. I alla fall när försäljningen dalar.

– Alla skyller på vädret när det går dåligt. Men det är aldrig någon som säger att det är tack vare vädret vi säljer så bra. Då är det ens egna fantastiska framgångar som är orsaken.

Storsäljare vid olika typer av väder


VARMT OCH SOLIGT


Glass
Grillmat
Sallader
Kameror
Utomhusmöbler
Trätrall
Utomhusfärg
Badkläder
Solglasögon
Sandaler
Pocketböcker

KALLT OCH REGNIGT

Tidningar
Dvd
Paraplyer
Knep och knåp
Sällskapsspel
Inomhusfärg
Tapeter
Gummistövlar
Vitvaror
Bakprodukter
Chips

Källa: Svensk Handel

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.