Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-12 09:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/detaljhandeln-aterhamtar-sig-basta-manaden-hittills-under-krisen/

Ekonomi

Detaljhandeln återhämtar sig – bästa månaden hittills under krisen

Foto: Magnus Hallgren

Det ser bättre ut för detaljhandeln. Coronaeffekten ger fortsatt en skjuts till heminredning – samtidigt som de hårdast drabbade branscherna ser en ljusning.

– Vi ser en förbättring inom de akuta branscherna, säger Per Andersson på HUI Research.

TT Text

Mätt i löpande priser ökade detaljhandelns omsättning med 7,6 procent i juni jämfört med motsvarande månad 2019. Det är en stark siffra, säger Per Andersson, senior detaljhandelsanalytiker på HUI Research.

– Jag tycker att man märker lite på siffrorna att vi har en något mer avslappnad attityd till pandemin. Men detaljhandels utveckling är fortfarande väldigt starkt präglad av den, säger han.

Dagligvaruhandeln ökade med 3,7 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 8,9 procent. Men djupdyker man i siffrorna ser det väldigt olika ut. Branscher som bygg och järn, elektronik och sporthandel går starkt framåt.

– Sporthandeln hade en väldigt svag utveckling innan coronakrisen, men har nu ökat med 17 procent. Vi ser att vissa varugrupper, till exempel cyklar, har gått väldigt starkt och det är en konsekvens av pandemin. Vi cyklar till jobbet i större utsträckning än vi gjorde tidigare, säger Per Andersson.

Samtidigt går kläd- och skohandeln på knäna. Klädhandeln har tappat 18,9 procent jämfört med juni förra året och skohandeln har tappat 25,4 procent.

– Men det är ändå den bästa månaden efter pandemin. Tappet är inte lika starkt som det var i maj och april, försäljningen börjat sakta klättra uppåt. Men det är fortfarande ett väldigt allvarligt läge, att man tappar såhär mycket kan man inte leva med allt för länge.

Per Andersson beskriver det som en försiktig optimism inom detaljhandeln. Den största vinnaren är e-handeln, som ökade med 30,7 procent i juni jämfört med juni förra året.

– E-handeln har tagit riktiga sjumilasteg framåt som konsekvens av pandemin.

Det är också den som kan vara nyckeln till överlevnad för kläd- och skohandeln.

– Vi ser en förbättring inom de akuta branscherna. Men jag vill ändå poängtera att de aktörer som inte har e-handelslösningar inom beklädnad, de kommer att få det jobbigt, säger Per Andersson.

Läs mer: Så har coronakrisen påverkat hur vi handlar

Ämnen i artikeln

Detaljhandel
E-handel
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt