Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

DI-intervju: Stefan Persson ser ingen hotbild för sitt H&M

H&M:s styrelseordförande Stefan Persson säger att bolaget står starkt inför kommande utmaningar. I bakgrunden ses sonen Karl-Johan Persson, företagets vd.
H&M:s styrelseordförande Stefan Persson säger att bolaget står starkt inför kommande utmaningar. I bakgrunden ses sonen Karl-Johan Persson, företagets vd. Foto: Bertil Ericson / TT

I en stor intervju för Dagens Industri beskriver Stefan Persson ett H&M som efter senaste årens stora investeringar har ett mycket bra utgångsläge i det skifte som konfektionsbranschen genomgår. 

Nästa år har 20 år passerat sedan Stefan Persson lämnade vd-posten och blev H&M:s ordförande. Under den perioden har bolagets resultat ökat från 2 miljarder kronor till drygt 18 miljarder 2016. Aktien har samtidigt – trots senaste årets betydande kursnedgång – gett en totalavkastning på nästan 700 procent.

– Vi är mer förberedda att klara av den nya digitaliserade världen än jag tror att vi har förklarat för aktiemarknaden. Jag ser inte den hotbild som målas upp – jag ser stora möjligheter, säger 70-årige Stefan Persson till DI:s reporter Anders Hägerstrand.

Han lyfter fram avancerad dataanalys som en viktig grund för förbättrade kunderbjudanden. Och med en blick bakåt säger Stefan Persson att ”vi har haft en långsiktig syn” på utmaningen som ökad onlinehandel innebär för en kedja med över 4.500 fysiska butiker.

När DI pekar på att Handelsbanken i en aktieanalys förra veckan hävdade att H&M har en ”smärtsam resa” mot digitalisering framför sig, värjer sig ordföranden.

Det finns dock sådant som Stefan Persson inte är nöjd med, exempelvis senaste årets svaga resultatutveckling.

Efter en artikel i Dagens Nyheter tidigare i år följde spekulationer om att Fredrik Olsson är kronprinsen inom H&M som ska efterträda Karl-Johan Persson, Stefan Perssons son, när denne slutar som vd.

Stefan Persson vill inte lyssna på det örat utan är nöjd med sonens insats.

– Både Karl-Johan och jag är missnöjda med de senaste kvartalen, vi har samma syn på det. Vi är självklart angelägna om att förbättra den försäljningsutveckling som vi har haft de senaste kvartalen.

Han säger sig vara klar över att han som pappa till Karl-Johan inte kan låta helt objektiv.

– Men som huvudägare i H&M skulle jag inte önska någon bättre vd och ledning än den vi har, bland annat med tanke på våra förutseende framtidssatsningar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.