Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-20 01:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/dieselbilen-skulle-radda-klimatet-nu-brinner-den/

3 min 27 sek. Anna Kulls BMW började brinna: Vi såg att det började ryka, så vi sa att nu måste vi stanna. Foto: Daniel Costantini
EKONOMI

Dieselbilen skulle rädda klimatet – nu brinner den

Dieselbilen var industrins lösning på klimatkrisen.

Resultatet blev i stället höga kväveutsläpp. Men ytterligare något händer nu i dieselbilar: de fattar eld.

DN:s Jonas Fröberg och Thea Mossige-Norheim berättar historien om hur dieselgate leder till att bilar börjar brinna.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in
Bild 1 av 17 Anna Kull, hennes make och hund lyckades ta sig ur bilen innan den började brinna.
Foto: Daniel Costantini
Bild 2 av 17 Sergio Marchionne var 2007 både vd på Fiat och ordförande i den europeiska bilindustrins samarbetsorganisation. Den färgstarke Marchionne gick bort i juli 2018.
Foto: BELA SZANDELSZKY
Bild 3 av 17 Fyra år snare pågår fortfarande rättsprocesserna efter dieselskandalen. Här pratar Volkswagens advokat Martina de Lind van Wijngaarden med pressen.
Foto: Hauke-Christian Dittrich
Bild 4 av 17 Öivind Andersson är professor på Lunds tekniska högskola.
Foto: Anders Ahlberg
Bild 5 av 17 Så här såg Anna Kulls BMW 520d ut efter branden.
Foto: Privat
Bild 6 av 17 Anna Kulls bil blev totalt utbrunnen.
Foto: Privat
Bild 7 av 17 Bo Albinssons Volvo V70 diesel från 2016 började brinna på väg hem från stugan utanför Holmsund i Västerbotten.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 8 av 17 Det interna, konfidentiella, Volvo-dokumentet.
Foto: Mickan Palmqvist
Bild 9 av 17 Bo Albinssons bil efter branden. Det brann rejält i motorrummet.
Foto: Privat
Bild 10 av 17 När det började ryka öppnade Bo Albinsson motorhuven – ”det såg ut som att nån gjort upp eld därinne”.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 11 av 17 Anna Kull har funderat på vad som skulle hänt om de haft barnbarnen med sig när bilen började brinna.
Foto: Daniel Costantini
Bild 12 av 17 På Anna Kulls faktura visar det sig att EGR-systemet åtgärdats på bilen tre månader innan bilen brann upp. DN får inga svar från BMW om detta har samband med branden.
Foto: Daniel Costantini
Bild 13 av 17 BMW:s nya koncernchef Oliver Zipse fångad några minuter innan DN frågade om brinnande bilar.
Foto: Jonas Fröberg
Bild 14 av 17 Anna Kulls bil efter att räddningstjänsten släckt branden.
Foto: Anna Kull
Bild 15 av 17 Det blev en ordentlig rökbildning när Anna Kulls bil plötsligt fattade eld.
Foto: Privat
Bild 16 av 17 ”Om bilen skulle bete sig märkligt skulle jag bli rädd på en gång” säger Bo Albinsson.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 17 av 17 ”Det viktiga är att vi inte skadade oss” säger Anna Kull.
Foto: Daniel Costantini