Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Din Ekonomi

Dyrt att hitta felet på bilen

Strular bilen? Att ta reda på vad som är fel kan bli en dyr historia. Branschen har ingen övre gräns för hur mycket felsökningen får kosta – och när du väl betalat så återstår själva reparationskostnaden.

En felsökning på en bilverkstad kan i princip bli hur dyr som helst. Visserligen har en norm på 1 000 till 1 500 kronor för en felsökning vuxit fram. Men det kan också kosta åtskilliga tusenlappar.

Motormännens Riksförbund får ta emot många klagomål från medlemmarna på felsökningskostnaden.

Milos Kosijer är tekniker på Motormännens Riksförbund och han är kritisk till de höga kostnaderna för felsökning.

– Flera gånger i veckan får vi frågor om felsökning från medlemmarna.

– Kostnaden drar i väg och ändå har verkstaden inte reparerat något. Det är det värsta, att de har felsökt för flera tusen kronor och ändå inte reparerat felet, tillägger han.

Vad säger ni till era medlemmar?

– Att det är helt galet. Många gånger ringer vi till verkstaden och då och då lyckas vi få tillbaka en del pengar åt våra medlemmar. Då brukar de skämmas, säger Kosijer.

Felsökning på moderna bilar görs genom att en dator kopplas till bilen. Bilmekanikern får en eller flera felkoder som berättar vad det är för fel och vad som bör göras. Programmen som ger koderna kommer från biltillverkaren och de är dyra. Den kostnaden förs alltså vidare till kunderna.

– Det finns ingen gräns för hur mycket en felsökning kan kosta. Där­emot ska verkstaden avråda om de misstänker att reparationen kostar mer än 50 procent av bilens värde, säger Charlie Magnusson, pressansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Magnussons förklaring till att det är så vanligt med klagomål på felsökningskostnaderna, är att felsökning är svårt. När verkstaden dessutom fått en felkod och lagat felet, kan datorn komma med en ny kod. Det felet har ”dolts” av det första felet.

– Därför är det så svårt att sia om hur omfattande ett fel är. I och med att bilar har blivit allt mer komplexa så måste reparatörerna alltmer lita på datorerna.

Även om det inte finns en gräns för felsökningskostnader har en norm vuxit fram, där kostnaden brukar ligga på mellan 1 000 och 1 500 kronor.

DN frågade efter en felsökning på tre fel på en Saab. Det var elmotorn som driver sidspeglarna som inte fungerade, stöldlarmet var utslaget och backvarnaren fungerade sporadiskt. Svaret från verkstaden var att felsökningen skulle kosta mellan 700 och 2 500 kronor – per fel. Felsökningen skulle med andra ord kunna kosta 7 500 kronor utan att något av felen blivit åtgärdade.

Det är något som Milos Kosijer reagerar starkt på:

–  En felsökning för 1 500 kronor brukar betyda max en timmes jobb. För 7 500 handlar det om en felsökning på fem timmar! Måste man ta till så mycket tid så saknar man kunskap.

När DN ifrågasatte kostnaden, sänkte verkstaden priset till 1 600 kronor, sammanlagt.

Milos Kosijers råd till bilägarna är att alltid få skriftliga prisuppgifter.

– När det gäller felsökning så är det upp till 1 500 kronor som gäller. Klarar man inte att hitta felet för det priset ska man kontakta kunden.

Och om man inte är nöjd med resultatet – vad gör man då?

– Man kan vända sig till oss, men då måste man vara medlem. Annars kan man vända sig till konsumentrådgivare i den kommun där man bor, säger Kosijer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.