Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Din Ekonomi

Frukt i schampo inget lyft för håret

Listan på exotiska ingredienser som ska göra underverk för håret är lång. De aptitretande frukterna till trots går det inte att påvisa några särskilda effekter. Men det luktar gott.
Listan på exotiska ingredienser som ska göra underverk för håret är lång. De aptitretande frukterna till trots går det inte att påvisa några särskilda effekter. Men det luktar gott. Other: Caroline Tibell
Vitaminer och proteiner når aldrig ner till rötterna utan bara till döda hårstrån.. Melon, mandarin, litchi och granatäpple. Fruktsallad? Knappast. Här pratar vi schampo, balsam och duschkrämer med exotiska ingredienser. Har de någon verkan eller är det bara ett sätt att marknadsföra produkter?

Butikernas hyllor är fyllda med fruktiga hud- och hårvårdsprodukter. Vitaminer i schampot eller duschtvålen verkar vara ute. I stället är det frukter, exotiska växter och livsmedel som gäller.

Duschgelé med mandarin, ingefära och grönt te ska väcka dina sinnen och ge dig energi.

Schampot sägs innehålla närande vitaminer från fikonextrakt och beskyddande egenskaper från rosenolja.

I verkligheten består håret av död vävnad, bara roten lever. Att tillföra vitaminer eller proteiner utifrån fungerar inte, eftersom håret inte kan absorbera dem.

Reklam får inte vara vilseledande och det gäller bland annat framställningar som avser produktens art, mängd, kvalitet, inverkan på hälsa och andra egenskaper.

- Man ska kunna styrka sina påståenden och det gäller även påståenden om ingredienser i schampon, säger Maria Norberg på Konsumentverket. Flera av de schampon och duschkrämer vi har tittat på innehåller de frukter och växter som omnämns och framhävs på flaskans framsida, men mängden är inget att hurra över. Substanserna i innehållsdeklarationen redovisas efter mängd, högst koncentration kommer först i listan och de naturliga ingredienserna står i stort sett alltid sist. Först står vatten följt av diverse kemikalier.

Så även om frukt och växter skulle ha en effekt på håret eller huden kan man ifrågasätta om koncentrationen är tillräckligt hög.

Det är heller inte helt lätt att tyda innehållsdeklarationen. De naturliga ingredienserna står ofta återgivna med sina latinska namn.

L´Oréal har ett schampo med aktivt fruktkoncentrat under varumärket Garnier Fructis.

- Det gör håret starkare och ger det mer glans och det har vi tester som visar, säger Anne-Marie Vannequé, pressansvarig på L´Oréal.

Enligt innehållsdeklarationen finns det fem naturliga ingredienser i schampot, nämligen te, äpple, avokado, citron och aprikos. Och det är antagligen de som utgör det så kallade aktiva fruktkoncentratet. På vilket sätt det är aktivt ville L´Oréals pressansvarige inte svara på direkt utan lovade att skicka mer information. Och inte heller frågan om mängden frukt fick något handfast svar.

- Det är lite hemligt, säger Anne-Marie Vannequé. Vi talar ju om exakt vad schampot innehåller, men vi vill inte tala om inbördes mängd. Det har vi patent på.

Bertil Krakenberger, kemist på Kemi & Miljö, ett dotterbolag till Apoteksbolaget, är skeptisk till marknadsföringen av schampot.

- I sådan här reklam är det en massa vackra ord och formuleringar som inte förpliktigar - aktivt på vilket sätt? undrar han.

Han anser att tillverkarna spelar på att folk inte är kritiska.

- Att ett ämne luktar gör att det är aktivt. När det handlar om kemikalier, även om de kommer från naturen, så kan de vara allergiframkallande och då är ämnena också aktiva. Om det är aktivt på ett bra sätt, varför är man då inte tydligare?

H&M:s duschgelé med apelsin och grapefrukt ska ge dig den fräschaste och fruktigaste starten på dagen. Etiketten på framsidan av flaskan ger intrycket av att produkten innehåller både apelsin och grapefrukt. Men vid en närmare titt på innehållsdeklarationen hittar vi inget som liknar någon frukt och på baksidans etikett heter det i stället "med doft av".

- När man tillverkar kosmetikprodukter använder man sig ofta av substanser och därför står inte apelsin och grapefrukt med i innehållsdeklarationen, säger Annacarin Björne, press-ansvarig på H&M.

H&M:s "heavenly shower gel", som ska vara mild och skonsam för daglig användning, med doft av diverse frukter innehåller däremot metyldibromoglutaronitril, ett konserveringsmedel som är allergiframkallande. Ämnet är, enligt ett EU-direktiv, tillåtet i en koncentration av högst 0,1 procent i produkter som sköljs av, men förbjudet i till exempel hudkrämer.

- Vi gör otroligt många tester innan vi sätter något i butik så jag är säker på att det inte är något farligt, säger Annacarin Björne. Men för att du ska få ett bättre svar återkommer jag.

Enligt Bertil Krakenberger finns det inga konserveringsmedel som får användas i obegränsad mängd i kosmetikprodukter. De flesta konserveringsmedel är inte tillåtna i koncentrationer över 0,1 procent och den högsta tillåtna halten är två procent och det gäller en syra.

- Om man inte tillsätter konserveringsmedel sker en nedbrytning av ämnena i produkten genom mikroorganismer och de produkter som blir till då är allergiframkallande, säger han. Så konserveringsmedel är till för att förhindra allergier, men de är biologiskt aktiva och giftiga för mikroorganismerna och i höga koncentrationer kan de även vara det för de mänskliga cellerna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.