Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Din Ekonomi

Gör cykeln vårfin

Cyklarna får komma ut i solljuset igen från garage och cykelförråd, kanske har de stått ute och precis töat fram ur snödrivan. Att lämna den på service kostar flera hundra kronor men en hel del går att göra själv.

Att lämna in cykeln på verkstad för grundservice kostar någonstans runt 500 kronor, men om något behöver lagas eller bytas ut, kan det bli avsevärt dyrare. En hel del kan man göra själv, men den som är osäker gör bäst i att låta en fackman justera känsliga delar för säkerhetens skull.

Först ska cykeln badas. Tvätta cykeln med vatten, bilschampo, svamp och trasa, men akta oljade delar. Skrubba bort gammal olja och smuts från kedja, och kugghjul, gärna med torr stålborste. Vill man rengöra kassetten själv krävs en kassettavdragare som finns att köpa i cykelaffärer och välsorterade affärer för biltillbehör.

Sedan lägger man på ny olja, till exempel teflonolja med sprej som kräver att man oljar lite oftare, eller kedjevax. Varje länk i kedjan och alla kuggarna ska smörjas, torka av överflödig olja genom att hålla trasan lätt mot kedjan samtidigt som den dras runt ett helt varv.

Som avslutning kan lackade delar gnidas in med en gnutta bilvax som skyddar och gör cykeln fin och blank. Kedjan ska torkas av och oljas ofta om man åker på långfärder, då håller den bättre och det blir lättare att cykla. Även tvätt går att köpa på vissa verkstäder och kostar cirka 400 kronor.

Kontrollera att däcken är i gott skick, inte för slitna och utan små sprickor, kontrollera att fälgarna inte blivit skeva och att alla ekrar är hela och raka. Pumpa dem ordentligt och testa att alla växlarna fungerar bra.

– Hörs ett rasslande ljud när man växlar, behöver växlarna justeras, säger Marianne Jönsson på Cykelfrämjandet.

Bromsarna kontrolleras genom att man håller inne det ena och sedan det andra bromshandtaget samtidigt som cykeln trycks fram och dras tillbaka.

Cykeln ska inte kunna röra sig framåt eller bakåt, för då är bromsarna glappa.

Åtgärda glappande bromsar, justera växlar och annat som kan behövas kan man göra själv, instruktioner finns både i böcker och på internet, men man bör ha i åtanke att säkerheten kan äventyras om det inte görs på rätt sätt. Cykelverkstäderna har ofta både servicepaket där justeringarna ingår och möjlighet att köpa enstaka justeringar för den som till exempel bara vill ha växlarna fixade.

– Det ingår mycket i en grundservice. Förutom att däcken pumpas och lysen och reflexer kontrolleras, justeras kedja och växlar. Kedjan smörjs och alla skruvar och muttrar dras åt. Det finns även mer omfattande service där man även drar åt alla ekrar och kontrollerar vev, styrlager och nav, säger Tim Gnipe som arbetar med cykel­service i Stockholm.

Om det upptäcks under servicen att någon del behöver bytas ut, ringer verkstaden till kunden med ett kostnadsförslag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.