Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Din Ekonomi

”Prisskillnaderna borde vara större”

Din Ekonomi har jämfört apotekens priser på åtta sommarprodukter.
Din Ekonomi har jämfört apotekens priser på åtta sommarprodukter. Foto: Henrik Montgomery
Fästingplockare, plåster och solkräm. Många av de typiska sommarprodukterna har samma pris oavsett apotekskedja, visar jämförelsen som Din Ekonomi har gjort. Men det går att fynda – vissa priser sticker ut.

Din Ekonomi har valt ut åtta sommarprodukter, såsom fästingplockare, skavsårsplåster, solkräm, Clarityn och myggstift, och jämfört priserna mellan sju apotek. Se tabellen med de billigaste varorna härintill.

På många av produkterna är ­priserna snarlika. Snabbförband skiljer en krona. Plåstren några kronor. Aco solkräm för barn kostar 139 kronor på samtliga granskade kedjor – utom en. På Apoteket Hjärtat är faktiskt solkrämen 20 kronor billigare jämfört med ­övriga apotek.

Även olika typer av sommarerbjudanden gör att priser, som i vanliga fall är lika, skiljer sig åt på de olika apoteken.

Undersökningen är för liten för att några generella slutsatser ska kunna dras. Men andra, större jämförelser visar liknande resultat.

En som är besviken på avregleringen av apoteken är Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

– Hittills har vi inte sett några stora fördelar för konsumenterna. Och det handlar inte bara om huruvida varorna har blivit billigare eller inte. Även om det öppnats många fler apotek inne i städerna, så har det inte blivit särskilt många etableringar på landsbygden.

Dessutom är han skeptisk till utbudet.

– Det finns en tendens till att apoteken drar mer mot ett hygiensortiment, mainstreamstorsäljare.

Eva Fernvall, varumärkeschef på Apoteket AB, är själv förvånad över att priserna är så lika.

– Vi är lite konfunderade och det är svårt att säga vad det kan bero på. Det kanske är så att marknaden fortfarande är ganska ny inom apoteksbranschen. Det har blivit en slags följa John-effekt.

Staten fastställer priserna på större delen av den receptbelagda medicinen. Det Eva Fernvall tycker är konstigt att prisskillnaderna inte är större på receptfria varor.

– Förut var vi det enda försäljningsstället. Nu finns det 6.000–7.000, och ändå har det inte hänt mer. Kanske beror det på att volymerna fortfarande är för låga.

Trots att det inte skett någon prispress, visar flera av apotekskedjorna röda siffror.

Apoteksgruppen tog över 150 apotek vid avregleringen för två år sedan, apotek som de sedan fick som uppgift att sälja av, även om Apoteksgruppen fortfarande fungerar som ett gemensamt varumärkesnamn.

75 procent av Apoteksgruppens omsättning kommer från receptbelagd medicin, som staten fastställer priserna på.

– På alla receptbelagda läkemedel är det en ganska låg marginal, eftersom både in- och utpriser är satta. På handelsvaror är det lite bättre marginal, men de står för mindre än tio procent av omsättningen, säger Tommy Wahlberg, ekonomichef på Apoteksgruppen.

Kommer vi få se mer hygienprodukter på apoteken?

– Ja. Jag tror också att vi kommer att få se nya typer av tjänster, där apoteken vänder sig direkt till ­exempelvis vårdhem eller fängelser.

Vilket apotek var billigast?

Prisskillnaderna på de utvalda produkterna var mycket små, men här var det billigast.

After Bite: kostade 54 kronor på Kronan och Boots.

Fästingplockare: kostade 41 kronor på Medstop, Doc Morris, Apoteksgruppen och Apoteket.

Plåster Hansaplast universal strips: kostade 26 kronor på Boots.

Snabbförband Salvemed Aqua Maxi Cover: kostade 29 kronor på Medstop, Doc Morris, Apoteksgruppen och Apoteket.

Compeed skavsårsplåster: kostade 54 kronor på Medstop, Kronan, Apoteksgruppen, Apoteket och Boots.

Aco kids suncream: kostade 119 på Apoteket Hjärtat.

Clarityn: kostade 89:50 på Apoteket Hjärtat.

Mygga stick: kostade 98 kronor på Medstop, Apoteksgruppen, Apoteket och Apoteket Hjärtat.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.