Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Din Ekonomi

Så pressar du priset på bilservicen

Kostnaden för att serva och reparera bilen varierar stort mellan verkstäderna. Den som ringer runt och tar prisuppgifter, väljer en fristående verkstad eller passar på att göra servicen på en mindre ort kan spara tusenlappar.

En större service på en nyare bil kostar i dag omkring 7.000 kronor hos en bilhandlare med märkesverkstad i Stockholm. Men bara 45 minuter bort går det att få en likvärdig service för omkring 5.000 kronor, visar DN:s genomgång av servicekostnader.

– Du måste vara alert för att få valuta för pengarna. Det kan skilja flera tusen på en enkel 6000-milaservice, bekräftar Leif Fagerlund, nyligen pensionerad från kontrollorganisationen Kontrollerad bilverkstad, och med stor erfarenhet av att granska bilverkstäder.

Kontrollerad Bilverkstad är ett samarbete mellan Motorbranschens Riksförbund (MRF), Bilindustriföreningen (BIL Sweden), Svensk Bensinhandel, Konsumentverket (KOV), Bilprovningen och bilförsäkringsbolagen.

Den stora skillnaden i pris finns mellan bilhandlarens märkesverkstad och de fristående verkstäderna, som servar alla bilmärken.

– Våra medlemmar tar i genomsnitt 460-800 kronor per timme i arbetskostnad, märkesverkstäderna kan ta 1 800, säger Christer Liljengren, vd på Sveriges bildelsgrossister, som organiserar de fristående verkstäderna.

Biltillverkarna får inte längre kräva att servicen ska utföras av en märkesverkstad för att nybilsgarantin ska gälla.

– Bara bilen servas enligt serviceboken kan man göra det på vilken verkstad som helst, det följer av EU-reglerna, säger Leif Fagerlund.

Reglerna kom till för att pressa priserna på bilservice och reservdelar, och har allmänt accepterats av branschen. Av Allmänna reklamationsnämndens, ARN, beslut framgår det att praxis är att garantin gäller oavsett var bilen är servad.

Finns det någon risk med att serva bilen på en fristående verkstad?

– Nej, i och med att verkstaden åtar sig att göra servicen så har de också förbundit sig att följa biltillverkarens föreskrifter, säger Rolf Lööw, tekniker på konsumentorganisationen Motormännen och ledamot i ARN.

Enligt Leif Fagerlund har de större fristående verkstadskedjorna tillgång till samma kvalitet på reservdelar, analysverktyg och utbildad personal.

Både Leif Fagerlund och Rolf Lööw anser ändå att nybilsköparen kan vinna på att göra första och kanske andra årets service på inköpsställets märkesverkstad.

Det beror på att man i början ofta får olika typer av gratis uppdateringar, extraservice och en inblick i hur bilen ska underhållas.

Leif Fagerlunds tips är att man därefter ringa runt och kolla priser, men att inte välja en verkstad med bilvrak på gården, eller där det är rörigt och smutsigt.

Att åka en bit bort kan också löna sig.

– Jag har ett exempel där det skilde 4 000 kronor att byta en kamrem på en Renault om man jämförde Stockholm med Söderhamn.

Så sänker du servicekostnaden:

• Ring till flera verkstäder och jämför priser. Kontrollera att samma saker ingår i servicen.

• Åk utanför stan, där är verkstädernas omkostnader för lokaler och personal är lägre.

• Vissa verkstadskedjor har specialiserat sig på standardreparationer som inte kräver specialutrustning. Ska du byta koppling, avgassystem eller bromsar lönar det sig att åka dit.

• Har du en äldre bil kan det löna sig att anlita en märkesverkstad, som ibland ger rabatter för att hålla kvar kunden.

Skillnader mellan auktoriserade och fristående verkstäder:

• Fristående verkstadskedjor

Är inte knutna till något särskilt bilmärke. Har oftast egen framtagning och distribution av reservdelar. Reservdelarna måste enligt lag hålla minst samma klass som biltillverkarnas reservdelar. Organiseras av Sveriges bildelsgrossister, som har en medlemslista på bildelsgrossisterna.se. Största kedjan är börsnoterade Mekonomen, som nyligen köpt konkurrenten Meca.

• Auktoriserad bilförsäljare/märkesverkstad

Har avtal med biltillverkaren, säljer bilar och använder sig av biltillverkarens distributionssystem för reservdelar. Ofta knuten till ett par eller några bilmärken. Får använda sig av bilmärkena i sin marknadsföring. Organiseras av MRF, Motorbranschens riksförbund, och har förbundit sig att följa Allmäna reklamationsnämndens rekommendationer. Alla medlemmar finns på mrf.se, där man kan söka märkesverkstad efter bilmärke. Största företaget är Bilia, som är börsnoterat och har avtal med biltillverkarna Volvo, Ford, Renault, Hyundai och Dacia.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.