Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/typen-av-resa-kan-paverka-din-ersattning/

Din Ekonomi

Typen av resa kan påverka din ersättning

Resenärer på Arlanda flygplats drabbas av strejken på SAS. Foto: Magnus Hallgren

Den senaste tiden har strejken på SAS och terrordådet i Sri Lanka påverkat flygtrafiken. Valet av betalningsmetod eller paketresa kan påverka din rätt till kompensation. 

– Egentligen har du ett starkare skydd vid paketresor, säger Johanna Persson, vägledare på Konsumentverket.

Rätta artikel

När sommaren närmar sig bokar många en semesterresa utomlands. Men flygresan blir inte alltid som det var tänkt. Dels kan flygstrejker komma i vägen, men även andra oroligheter i världen kan påverka resan. 

Nyligen drabbades 300.000 resenärer när piloter på SAS gick ut i en strejk. Nästan 4.000 flygresor ställdes in. Oavsett om flyget är försenat eller inställt har resenärer alltid rätt att bli ombokade eller återbetalda, enligt Johanna Persson, vägledare på Konsumentverket.

Detta gäller även vid en extraordinär omständighet, vilket SAS hävdar att strejken räknas som. Dock prövas varje fall enskilt. 

Sedan strejken började har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fått in 22 ärenden som gäller flygbolaget. Med tanke på den korta tiden sedan strejken avslutades är det många ärenden menar Marcus Isgren, chef på ARN. 

– Varje enskilt fall är unikt, men vi tittar naturligtvis på hur man från EU:s sida har tolkat en extraordinär omständighet, en strejk räknas inte alltid som extraordinär, men det kan vara fallet, säger han.

Om det visar sig vara en extraordinär omständighet är nästa steg i ledet att utreda om flygbolaget har vidtagit rimliga åtgärder för att undvika situationen. Exempelvis ifall SAS har gjort sitt bästa för att boka om resenärer. 

Den genomsnittliga handläggningstiden för ett ärende ligger på sex månader. Men tiden påverkas bland annat av om parterna skriftväxlar under nämndens gång, vilket normalt sett tar längre tid. 

– I de här fallen är det sällan särskilt mycket skriftväxling, därför kan ta det tre till fyra månader istället, säger Marcus Isgren.

Marcus Isgren, ordförande och chef på Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Foto: Gabriel Liljevall

Resenärer har också rätt till en schablonmässig kompensation som regleras i EU. Beloppen ligger mellan 200 och 600 euro och summan styrs av hur länge personerna tvingades vänta på flyget, enligt Konsument Europa. Kompensationen gäller dock inte vid extraordinära omständigheter. 

– Resenärer kan ha rätt till en schablonmässig kompensation vid en mer omfattande reseförsäkring, eller om man har tecknat en separat reseförsäkring, beloppet är allt från hundralappar till några tusenkronor, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå. 

Dock är det viktigt att resenärer kan bevisa hur länge de har tvingats vänta. Genom att spara bokningsnummer, kvitton eller boardingkort är det enklare. 

Ibland avråder även UD svenska resenärer att åka till en plats. Under påskhelgen drabbades Sri Lanka av bombningar, vilket fick UD att avråda resor till landet. När en avrådan sker kan valet av paketresa, eller ett köp av bara flygbiljetter, spela en stor roll. Den som bara köper flygbiljetter kan tvingas lösa situationen ur egen plånbok. 

– Om man redan befinner sig på resmålet och något sådant här händer som gör att man vill åka hem tidigare får man själv ordna med hemresan, det går alltså inte att ställa krav på flygbolaget i sådana lägen, säger Johanna Persson, och tillägger att vid större konflikter brukar flygen ställas in helt och hållet. 

Johanna Persson, vägledare på Konsumentverket. Foto: Joel Samuelsson.

Samma sak gäller för resenärer som inte har hunnit resa än. Lösningen är om personen har ett avbeställningsskydd eller försäkring som täcker, enligt Johanna Persson. Vanligtvis täcker försäkringen naturkatastrofer eller evakuering, exempelvis kan hotellnätter kompenseras. 

– Egentligen har du ett starkare skydd vid paketresor, eftersom ett prisavdrag blir aktuellt om du inte får det du och researrangören avtalade om, säger Johanna Persson. 

Passagerare omfattas vid paketresor av paketreselagen, vilket ändrar situationen. Två krav är att resetjänsterna ska ha köpts av en och samma arrangör och resan ska pågå i minst 24 timmar. Om resedestinationen drabbas av en större konflikt eller naturkatastrof kan researrangören tvingas göra ett prisavdrag för resan. Men arrangören ska också få möjligheten att erbjuda ett lämpligt ersättningsarrangemang. Likaså kan arrangören behöva hjälpa till med att transportera hem passagerare.

– Om man saknar ett avtal med en arrangör är det svårare att kräva kompensation eller ersättning, säger Johanna Persson.