Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Dubbelt så dyrt på Apoteket

Försäljningen av hälso- och skönhetsprodukter på apoteken ökar. Men som konsument gäller det att se upp – priset kan vara det dubbla jämfört med i den vanliga livsmedelsbutiken.

Försäljningen av läkemedel blir allt mindre intressant för svenska apotek. Prisregleringen på receptbelagt och konkurrens från dagligvaruhandeln på receptfritt har lett till att apoteken satsar allt mer på diverse hälso- och skönhetsprodukter samt speciallivsmedel.

På fyra år har försäljningen av den här typen av varor ökat med 1,2 miljarder kronor.

– De blir en viktigare och större del av den totala försäljningen, säger Johan Wallér, vd på Sveriges Apoteksförening.

Men som konsument gäller det att se upp. I snitt är statligt ägda Apoteket 25 procent dyrare än Ica Maxi på fem identiska produkter, visar TT:s genomgång.

Mest uppseendeväckande är nog priset på speciallivsmedel.

Ett paket glutenfritt Wasa knäckebröd kostar mer än dubbelt så mycket på Apoteket jämfört med Ica Maxi.

Johan Wallér förvånas inte av Apotekets högre priser. Däremot tycker han att det är problematiskt att apoteken i allt större utsträckning tvingas förlita sig på försäljning av annat än läkemedel.

– Om ersättningsnivån på receptbelagda läkemedel styr mot att apoteken bara kan tjäna pengar på andra varor så kommer apoteken att präglas av det.

Kan vi få se en utveckling som den i USA där apoteken mest säljer andra saker än läkemedel?

– Ja, och det är ingen utveckling som svenskarna eller apoteken vill ha, visar de undersökningar som gjorts.

Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, tycker att utvecklingen är oroande.

– Det är riktigt allvarligt om apoteken går mot att ha mindre receptbelagda läkemedel, så de blir svåra att komma åt, och mer munvatten. Det var inte tanken med avregleringen.

När det gäller prissättningen så tycker han att det är uppenbart att Apoteket utnyttjar sitt goda rykte för att kunna ta ut högre priser.

– Det är viktigt att kunderna inser att de kan få de här produkterna billigare på andra ställen, att man röstar med fötterna.

Apoteket själva medger att hälso- och skönhetsprodukterna är en viktig del av lönsamheten, men att det är varor som kunderna faktiskt efterfrågar.

De högre priserna försvaras med att Apoteket även erbjuder produkter under egna varumärken som är billigare.

– Vi kan erbjuda priser som är lägre än dagligvaruhandeln på jämförbara artiklar fast det är inte samma varumärke, säger kommunikationsdirektör Eva Fernvall.

Fakta: Apotekens kringförsäljning

Försäljningen av handelsvaror* på apoteken

2010: 3,3 miljarder

2011: 3,9 miljarder

2012: 4,2 miljarder

2013: 4,5 miljarder

*I begreppet handelsvaror ingår allt som inte är receptfria eller receptbelagda läkemedel.

Källa: Sveriges Apoteksförening (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.