Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-20 16:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/dyrare-forsakra-elbil-men-bolagen-grubblar-over-nivan-pa-premierna/

Ekonomi

Dyrare försäkra elbil – men bolagen grubblar över nivån på premierna

Foto: Anders Wiklund/TT

Det är dyrare att att försäkra en elbil än motsvarande dieselbil, visar DN:s granskning. Men bolagen är inte eniga om hur mycket som beror på ökad skaderisk eller dyrare reservdelar.

– Vi följer detta mycket noga, säger Trygg Hansas motorexpert Stefan Brala.

Norge har sprungit före de flesta andra länder i världen när det gäller övergången till fossilfria bilar, i dag finns det en bra bit över 220.000 registrerade laddbara bilar. Det är mer än dubbelt så mycket som i Sverige, trots hälften så många invånare.

Norge har kallats elbilens förlovade land. Utvecklingen har drivits av generösa villkor med allt från skattebefrielse till gratis biltullar och p-platser. Nästan var tredje nyregistrerad bil i fjol drevs enbart med el – storsäljarna var Nissan Leaf och VW E-Golf. 

Men under det senaste året har flera försäkringsbolag höjt sina premier rejält för laddningsbara bilar, på grund av större antal skador och dyrare reparationer. Några av dem säger att kraftfulla Tesla sticker ut i statistiken.

Ett av de bolag som omprövat sin premiesättning i Norge är If, en av de stora aktörerna även i Sverige, där Johan Granholm är motorexpert. 

– Det svenska laddbilsbeståndet är litet, men det växer ganska snabbt. Vad vi ser är att de har högre skadefrekvens, en orsak är att folk är ovana med att hela motoreffekten kommer direkt när de trycker på gaspedalen. Elbilarna är ju också dyrare i inköp, vilket ökar vår kostnad om bilen totalförstörs.

Johan Granholm, motorexpert på IF Foto: Pressbild

Johan Granholm tror dock att premieskillnaderna mellan fossilbilar och laddningsbara kommer att jämnas ut med tiden: 

– Även om reservdelarna kan vara dyrare så är det färre grejer som kan gå sönder på en elbil. Dessutom kommer bilisterna att köra lugnare för att maximera räckvidden. Så här är det i många teknikskiften, folk kommer att vänja sig vid hur elbilarna uppträder.

Sverige hade i juli drygt 88.000 laddningsbara bilar, vilket fortfarande är en bråkdel av bilbeståndet på 4,9 miljoner bilar.  Populärast, enligt elbilsstatistik.se, är Renault Zoe bland elbilarna och Passat GTE bland laddhybriderna.

Ökningen är stadig och pådriven av Bonus malus, ett system som skattepremierar klimatsmartare bilar. I juli var 10 procent av de nyregistrerade bilarna laddhybrider eller rena elbilar. Antalet nyregistrerade elbilar fördubblades jämfört med samma månad i fjol.

DN har jämfört tre olika modeller av VW Golf – en dieselbil, en laddhybrid och en ren elbil – hos de fyra stora svenska bilförsäkringsbolagen, se tabell nedan.  Alla bolag har högre premie för den rena elbilen, hos tre av fyra kostar det dock mest för laddhybriden – som har en förbränningsmotor och en elmotor som kan laddas i väggen. Förklaringen är bland annat att denna är tyngre och har fler delar som kan skadas .

Alla företag betonar att underlaget fortfarande är litet, ändå skiljer de sig i bedömningen av hur skaderisken påverkar premierna. Minst skillnad, 255 kronor, mellan el- och dieselbilen finns hos Trygg-Hansa, som bland annat har ett samarbetsavtal med Tesla. 

– Jag är inte villig att hålla med om att elbilarna har fler skador än en fossilbil, inte än så länge i alla fall. Men vi har ju inte så mycket historiska data att utgå från, så vi håller intensiv koll på detta, säger Stefan Brala, bolagets specialist på motorförsäkringar.

De skillnader som bolaget ändå har förklarar han snarare med högre vikt, effekt och inköpspris, som påverkar premien oavsett hur bilen drivs. Och fortsätter:

 – Det är möjligt att elbilarnas komponenter är dyrare, men de är färre – här finns ju inte alla de maskinskadorna som kan uppstå på fossilbil. Dessutom har elbilarna flera aktiva system som förebygger skador – som mer sofistikerade farthållare och autobromssystem.

Klart lägst premie för den rena elbilen hittar vi hos Länsförsäkringar, som är störst i Sverige på motorförsäkringar.

 – Vi är dock inte marknadsledande på de allra nyaste bilarna, så våra konkurrenter har bättre skadestatistik för elbilar. Vi kan ännu inte dra några säkra slutsatser om riskerna, men jag skulle säga att även de högre reservdelspriserna påverkar vår premiesättning, säger Petra Wahlund, motorchef på Länsförsäkringar AB.

Tills vidare är dock till exempelvis elbilens vikt, effekt och pris mer avgörande faktorer för Länsförsäkringar, men Petra Wahlund tittar framåt:

 – Nästa år kommer nya modeller, som är lättare och billigare. Det är en spännande utveckling att även vardagsbilarna drivs med el, och när dessa får ett genombrott på marknaden, kommer det att ge oss bättre kunskap om skaderiskerna.

Den billigaste premien för laddhybriden finns hos Folksam. En förklaring kan vara att bolaget är populärt bland ägare till Toyota, som var tidigt ute med den första generationen hybridbilar. Men bolaget har också den dyraste premien för den rena elbilen.

 – Nej, vi kan inte se några tydliga mönster vad gäller mer skador eller dyrare reparationer för elbilar. Men bilarna är fortfarande unga och vi följer kostnadsbilden hela tiden, säger Kerstin Axelsson, affärschef motor på Folksam.

Kerstin Axelsson, affärschef motor på Folksam Foto: Pressbild.

Hon säger som konkurrenterna att vikt och effekt påverkar i högre grad, men också hur länge och var en bil körs. Men det finns något som skiljer ut de rena elbilarna.

– Ja, vi har fått en helt ny typ av skador – där en elbil på laddning hemma drabbas av åsknedslag. Det kan bli en totalskada, men det är bara några enstaka fall.

Läs mer: Elbilsboom väntar i Europa 

Läs mer: 25 frågor om elbilar