Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 09:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/dyrt-och-billigt-vinner-pa-matmarknaden/

Ekonomi

Dyrt – och billigt – vinner på matmarknaden

Bild 1 av 2 Självscanning och betalning vid obemannad kassa på Hemköp.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Bild 2 av 2 Axfoods vd Klas Balkow.
Foto: Anette Nantell

Matkoncernen Axfood ökar försäljningen och visar upp ett starkt resultat. Men trenden är att medeldyra butiker som Hemköp kommer få det allt svårare, enligt analytikern Daniel Schmidt på Danske Bank. 

Ida Yttergren
Rätta artikel

Axfood växer snabbare än marknaden och storsatsar på avancerad teknik till nya lager. Det framgår i matjättens rapport för det fjärde kvartalet, som är i linje med analytikerkårens förväntningar. Men medan lågpriskedjan Willys går starkt framåt går det inte lika bra för Hemköp. Nu ska flera av butikerna renoveras för att bli mer attraktiva för kunderna. 

– Hemköp är ett starkt koncept som däremot behöver utvecklas för att vi ska vara ännu mer relevanta för våra kunder. Det gör vi bland annat genom att erbjuda allt mer färdiglagade måltidslösningar samtidigt som vi arbetar mycket med hållbarhet och vegoprodukter, säger Klas Balkow. 

Daniel Schmidt, analytiker på Danske Bank, anser att Hemköps utveckling är förvånansvärt svag. Detta kan vara en spegling av marknaden i stort. Medan lågpriskedjor och premiumsegment går starkt är det tuffare i mellanprissegmentet, säger han. 

– Jag tror att marknaden fortsätter att utmejslas åt två håll. Det blir allt svårare att ligga i mitten. Det är en pågående utveckling, säger Daniel Schmidt. 

Han anser att det finns få matbutiker i premiumsegementet i Sverige men nämner Paradiset, Urban Deli och även Hemköps butik i Åhléns city som några exempel på försök till detta. 

– Däremot vänder de sig inte till en tillräckligt stor andel av befolkningen för att man ska kunna säga att det finns ett etablerat premiumsegment. I stället måste man se till enskilda enheter, där Ica är en tuff konkurrent, säger han. 

– Deras onlinesatsning har troligtvis fått en bättre start än Hemköps onlinesatsning, fortsätter Daniel Schmidt. 

Nya siffror från Dagligvaruindex som presenteras av Svensk Dagligvaruhandel, visar att försäljningen inom sektorn ökade med tre procent under 2018. Även om e-handeln inom mat har vuxit långsammare än andra branscher visar de senaste siffrorna på en ökning med 26,7 procent under 2018. Även om Axfood inte redovisar utvecklingen för handeln på nätet för varken Hemköp eller Willys tror Daniel Schmidt att storkonkurrenten står sig bättre. 

– Ica växer fortare än marknaden som helhet och eftersom de är marknadsledande även på nätet finns det anledning att tro att resten av de etablerade spelarna växer i samma takt som marknaden eller långsammare, säger han.  

I Axfoods rapport framgår att minst 1,5 miljard ska satsas på att automatisera koncernens nya lager i Stockholm. Daniel Schmidt väntar sig att de investeringar som krävs för att följa kundernas köpvanor kan bli en utmaning för de stora kedjorna inom branschen framöver. 

– Det satsas fullt ut på näthandeln och det innebär att vi går in i en period med höga investeringar. Det är svårt att se att det inte skulle påverka avkastningen i bolagen, säger han.

På måndagen meddelades att Antonia Ax:son Johnson, överhuvud i familjeföretaget Axel Johnson som äger halva Axfood, inte ställer upp för omval till styrelsen. I stället ska dottern Caroline Berg ta över rodret i Axfoods styrelse och överta ordförandeklubban i Axel Johnson. Beslutet var odramatiskt, enligt Klas Balkow. 

– Antonia har fyllt 75 år och vill göra annat. Hon har varit starkt bidragande till den utveckling vi är i nu. Caroline, som har tagit över efter Antonia som ordförande i Axel Johnson, har ju suttit med i vår styrelse sedan 2014 har ett starkt ledarskap. Antonia är en fantastisk person och har skött överlämningen på ett mycket bra sätt. Det finns ingen dramatik i det här, säger han.