Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-27 04:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/e-allsvenskan-ska-starka-fotbollens-varumarke/

Ekonomi

E-allsvenskan ska stärka fotbollens varumärke

De tolv klubbarna i e-allsvenskan har skrivit kontrakt med mellan två och fem Fifa-spelare Foto: Martin Meissner/AP

Under helgen har det varit premiär för e-allsvenskan, en helt ny serie där proffslag möts i datorspelet Fifa. Matcherna direktsänds i tv, och lagen representerar flera av Sveriges största fotbollsklubbar.

– Att kunna driva intresset för föreningen i fler kanaler bygger varumärket och skapar nya intäkter, förklarar Malmö FF:s vd Niclas Carlnén sin klubbs deltagande i e-allsvenskan.

Rätta artikel

Fotboll har lockat åskådare till läktarna i mer än hundra år, och ännu fler till tv-apparaterna de senaste decennierna. Ett betydligt nyare fenomen är e-sport. Tillverkaren EA Sports fotbollsspel Fifa hör till de populäraste, och är det spel som tolv av Sveriges största fotbollsklubbar ska tävla i med lag av speciellt kontrakterade e-sportare.

Svensk Elitfotboll, SEF, administrerar herrarnas allsvenska och superettan. Det är också SEF som varit drivande i att få sina medlemmar – Sveriges bästa fotbollsklubbar – med i e-allsvenskan. Danmark, där e-superligaen hade premiär 2018, är något av en förebild.

– Vårt jobb är att försöka ta tillvara våra medlemsklubbars intressen och dessutom hitta nya världar som vi inte tagit tillvara på tidigare, säger Niclas Jansson, digital utvecklare på SEF.

Han fortsätter:

– Vi vet att många av de yngre supportrarna till våra lag också är supportrar till Fifa-spelare, de har vuxit upp med det här spelet. Det är inget som är exklusivt för en under-20 eller under-18-generation, men spelet är starkt där. Så det är ett sätt att knyta dessa supportrar närmare våra ligor (allsvenskan och superettan).

Att tävla genom att manövrera digitala figurer via en spelkonsolräknas inte av Riksidrottsförbundet som sport, men i år kommer några av landets mest klassiska idrottsföreningar att representeras av e-spelare som Lukas Gummesson (AIK), Emil Berggren (Djurgården) och David Eidhammer (Malmö FF). 

De tolv klubbarna har skrivit kontrakt med mellan två och fem Fifa-spelare. Ligan som hade avspark den 1 mars avgörs under en finaldag den 25 maj, dit de åtta bästa lagen går. Matcherna sänds via Discovery Networks tjänst Dplay.

– Givet den stora skara unga tittare som redan finns är vi övertygade om att det är en yngre målgrupp som kommer att se e-allsvenskan från start. Men självklart hoppas och välkomnar vi alla tittare, säger Hanif Hosseini, sportchef på Eurosport och Discovery Neworks Sweden.

Hos Malmö FF, som nyligen spelade stormatcher i fotboll mot engelska Chelsea, hyses stora förhoppningar på vad den nya serien kan betyda för klubbens marknadsvärde.

– Att kunna driva intresset för föreningen i fler kanaler bygger varumärket och skapar nya intäkter, säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

I Stockholm säger konkurrenten Djurgården så här:

– Det känns som att det kan bli stort i framtiden. I Danmark fick finaldagen, som spelades på en stor arena, mycket uppmärksamhet. Vi ser goda förutsättningar för att det kan bli på liknande sätt i Sverige. Herrar, damer, flickor och pojkar i tusental följer e-sport redan, säger Olle Arnell, presstalesperson hos Djurgården.

AIK, regerande mästare i fotbollsallsvenskan, uttrycker en mer försiktig optimism.

– Det har potential. Men allt är väldigt nytt, det kommer att ta minst en säsong innan vi vet vad allt det här är värt. Vi kände att det vore dumt att inte gå med år 1, vi vill gärna vara med från början när något nytt händer i fotbollsfamiljen, säger AIK:s ekonomichef Håkan Strandlund.

 

Elisabeth Bergqvist Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Hur ser då en utomstående bedömare på mötet mellan gammalt och nytt i svensk fotboll? 

Elisabeth Bergqvist är speljournalist och programledare för P3 Spel i Sveriges Radio. Hon säger: 

– Sportklubbarna är nog rädda för att framtida generationer inte engagerar sig i sport. Det finns ungdomar som lever sina liv inom gaming och missar att engagera sig i det som är bra med sport. På det här sättet kan man plocka upp de här ungdomarna, och samtidigt visar klubbarna att de har koll på samtiden. Jag ser egentligen inga nackdelar för klubbarna. Att ge sig in i e-allsvenskan handlar om att ha 2-5 avlönade spelare och en coach, så det är inte någon jätteinvestering.

Hanif Hosseini på Discovery Networks hänvisar till analysföretaget Newzoo, som följer utvecklingen inom e-sporten. Enligt dem lockade e-sport förra året 395 miljoner åskådare, en siffra som väntas växa till 580 miljoner 2021. Newzoo beräknar att e-sporten 2021 kommer att omsätta 14,8 miljarder kronor jämfört med 8,3 miljarder 2018.