Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

E-sporten pangar på mot nya ekonomiska höjder

01:09. Counterstrike-legenden Emil "HeatoN" Christensen medverkar i årets säsong av SVT:s program "Mästarnas Mästare". Att e-sport räknas som sport har blivit kritiserat från olika håll, men Emil har också fått mycket stöd via flera kampanjer i sociala medier.

Framgångarna har avlöst varandra, och under det senaste året ökade omsättningen med över 40 procent. E-sportens stora tillväxt har fått flera storföretag att ge sig in i den unga branschen.

Vilket svenskt sportlag har flest följare på sociala medier? IFK Göteborg, Malmö FF och AIK får nöja sig med att kämpa om andraplatsen, för e-sportlaget Ninjas in Pyjamas, eller NiP, har med stor marginal flest fans.

Det säger något om e-sportens tillväxt och ekonomiska potential. Den totala mängden pengar i e-sporten kommer under 2017 att öka till drygt 6,3 miljarder kronor, enligt Newzoo. Det är en undersökningsfirma som helt riktar in sig på spel och e-sport. Men det mest uppseendeväckande är kanske att prognosen innebär en tillväxt i världen med 41,3 procent från 2016.

Ekonomin kommer att växa och lönerna i proffslagen är redan en bra bit över allsvenska spelares.

Emil ”HeatoN” Christensen är chef för NiP och flerfaldig världsmästare i Counterstrike. Med tillväxtsiffrorna i ryggen ser han positivt på framtiden.

– Jag tror att vi bara är i början av e-sportens tillväxt. Den äldre generationen e-sportare kanske inte är lika engagerande, men de håller sig kvar. Och så har vi en enorm tillväxt underifrån, hos ungdomar blir det bara större och större. Ekonomin kommer att växa och lönerna i proffslagen är redan en bra bit över allsvenska spelares, säger han.

Pengarna i e-sporten kommer huvudsakligen från tre olika håll. Den största delen är i dag sponsorer. Liksom Adidas och Nike kämpar om att Zlatan ska ha deras fotbollsskor vill de stora mus- eller tangentbordstillverkarna att proffsen ska spela med deras produkter.

Läs mer: Twitter slår sin in på tuff e-sportmarknad

I en rapport från Newzoo skriver vd:n att företag som Nike och Adidas kommer att slåss om att få göra lagtröjor till de bästa e-sportlagen under 2017. Anledningen är, enligt rapporten, att e-sporten ger varumärken en inkörsport till den yngre generationen.

Sändningsrättigheter för matcher är den delen av e-sportekonomin som växer snabbast. 2016 uppgick den totala kostnaden för sändningsrättigheter till 452 kronor, men den siffran förväntas sjudubbla till 2020, enligt Newzoo.

Slutligen kommer inkomster från att fans köper så kallad merchandise, tröjor, kepsar eller musmattor från sina favoritlag. Men medan den genomsnittliga e-sportsupportern 2017 förutses spendera 33 kronor på e-sporten är motsvarande siffra för traditionell sport nästan 500 kronor.

– Det är ett problem, men man måste komma ihåg att det inte var många år sedan e-sportare bara satt hemma och kollade. Nu har vi ett eller två stora läktarevenemang i månaden. När turneringen Dreamhack Masters arrangerades i Malmö i april förra året var hela Malmö arena utsåld. Och alla som var där hade sitt favoritlags tröja. I och med att det fysiska mötet blir vanligare kommer försäljningen att fortsätta öka, säger Emil Christensen.

Foto: TT Under turneringen Dreamhack Masters förra året var hela Malmö arena utsåld. Foto: TT

En anledning till att fans inte spenderar så mycket pengar på e-sport är att matcherna är helt gratis att se på online. Det kan ändras i framtiden, allt eftersom stora aktörer gett sig in på e-sportmarknaden. Facebook, Twitter, Youtube, Amazon och Disney är några exempel på företag som satsar på att sända e-sport på nätet.

Ett erkännande skulle betyda otroligt mycket. I länder som Danmark engagerar sig verkligen offentlig sektor och företag pumpar in pengar.

Sverige har länge varit världsledande, men enligt Emil Christensen är vi på väg att bli omsprungna.

– Sverige har varit bäst på Counterstrike från att jag började spela tills förra året, men nu har Danmark gått om oss. De har en bred infrastruktur med andra- och tredjeligor. Vi har bara eliten, förklarar han.

För att lättare få statligt stöd och för att förenkla administrationen har e-sporten ansökt om att få bli medlemmar i Riksidrottsförbundet, som kommer att ta ett beslut i maj. Ett beslut som kan bli viktigt, enligt Emil.

– Ett erkännande skulle betyda otroligt mycket. I länder som Danmark engagerar sig verkligen offentlig sektor och företag pumpar in pengar. Vi vill kunna organisera oss på ett liknande sätt. Sen skulle ett erkännande göra att folk inte längre kan blunda för e-sporten, säger han.

Fakta. E-sport
Foto: TT
Counterstrikespelet är en så kallad förstapersonsskjutare, eller ”first person shooter”, vilket innebär att spelarens bildskärm motsvarar spelfigurens synfält. Foto: TT
  • Samlingsnamn för tävling i digitala spel. Störst just nu är League of Legends och Counterstrike. Båda är dataspel som spelas online i lag, oftast fem mot fem.
  • Har traditionellt varit störst i östra Asien. Seoul brukar refereras till som e-sportens Mecka.
  • 385 miljoner människor kommer att titta på e-sport under 2017, enligt undersökningsfirman Newzoo.
  • 1,3 miljarder människor uppskattas känna till e-sport, enligt Newzoo.
  • Ninjas in Pyjamas, NiP, är ett av världens bästa och mest populära e-sportlag, med ett fokus på Counterstrike.
  • Sedan 2012 har NiP vunnit drygt 16 miljoner kronor i prispengar. Laget har flera namnkunniga sponsorer och bland annat haft en egen burgare på McDonald’s.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.