Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-17 09:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ebba-busch-thor-sas-borde-tanka-om-och-lyfta-fram-det-nordiska/

Ekonomi

Ebba Busch Thor: SAS borde tänka om och lyfta fram det nordiska

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor.
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor. Foto: Magnus Hallgren

SAS nya reklamfilm fortsätter att röra upp känslor. Nu uppmanar Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor flygbolaget att tänka om och lyfta fram det nordiska.

”Att Skandinavien inte skulle ha något eget att komma med är struntprat. Om så vore, varför vill så många människor komma just hit”, skriver hon på Facebook.

Den omdiskuterade reklamfilmen är en del i kampanjen ”What is truly Scandinavian?”, där SAS vill lyfta att skandinaviska traditioner bygger på influenser från resande. Ebba Busch Thor sällar sig nu till de kritiker som menar att filmen förringar kulturen i Skandinavien och Sverige. Hon skriver att svenska traditioner inte ska ska föraktas utan kan fungera som en bro för den som är ny i landet och som vill bygga sig en framtid här.

”Om en människa ska kunna integreras så måste det finnas något att integreras i. Den inställning som SAS-reklamen illustrerar, att något sådant inte finns i just vår del av världen, har länge varit populär i de finare sammanhangen. Bland vissa myndighetspersoner, partier och definitivt på en och annan redaktion har det länge varit en sorts statusmarkör att markera ointresse för det svenska eller nordiska”, skriver KD-ledaren som tror att detta är förklaringen till att SAS ”väljer en i grunden negativ berättelse”.

”Norden ligger i framkant på en lång rad områden. Teknisk innovation. Jämställdhet mellan män och kvinnor. Barns rättigheter. Miljön. Djurskyddet. Naturen. Tyska och japanska turister klättrar över varandra i sin jakt på älgskyltar att ta med hem”.

SAS publicerade reklamfilmen på sociala medier i tisdags. Filmen togs tillfälligt bort på onsdagsmorgonen. SAS förklarade beslutet med att kampanjen hade utsatts för en nätattack. 

– Vi kan inte acceptera att vi blir en plats för andra åsikter än de vi själva står för, sa företagets kommunikationsdirektör Karin Nyman till DN.

På torsdagen riktades ett bombhot mot SAS reklambyrå i Danmark.

Läs mer: Svenskhet är vår unika mix av utländska influenser