Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ekovaror och låga priser viktiga i stark matbransch

Livsmedelsjättarna märker av ett ökat intresse bland kunderna för ekologiska och etiskt märkta varor.
Livsmedelsjättarna märker av ett ökat intresse bland kunderna för ekologiska och etiskt märkta varor. Foto: Fredrik Persson TT

Den svenska dagligvaruhandeln är optimistisk inför framtiden, men konkurrensen får kedjorna att pressa priserna. Samtidigt växer efterfrågan på de ofta dyrare ekologiska varorna, och allt fler handlar på nätet.

Ica-gruppen presenterade på onsdagen sin kvartalsrapport, som visade på bättre resultat än vad analytiker förväntat sig. Omsättningen för hela Ica-gruppen blev 26,2 miljarder kronor, och vinsten landade på knappt 1,03 miljarder. För matvarubutikerna inom Ica Sverige blev omsättningen 18,8 miljarder, jämfört med andra kvartalet 2015 då omsättningen var 18,3 miljarder.

– Vi växer dubbelt så fort som övriga svenska marknaden. Vår tillväxt är på 2,1 procent och marknaden växer med 1 procent, säger Icas vd Per Strömberg.

Tillväxten i de butiker som fanns under motsvarande kvartal förra året var 1,7 procent.

Per Strömberg tror att en viktig anledning till att Ica tar marknadsandelar från andra matbutikskedjor är en prissänkning på Icas egna produkter under andra kvartalet.

– Vi valde ut 170 egna artiklar där Ica-butiker sänkte priserna med minst 5 procent, säger Strömberg.

Eftersom en majoritet av Ica-butikerna drivs av egna handlare är det de som står för de största kostnaderna för prissänkningarna, medan vinsterna av ökad försäljning påverkar Ica-gruppens resultat positivt.

Just efterfrågan på lägre priser är en stark trend inom dagligvaruhandeln, enligt Handelns utredningsinstitut, HUI. Men samtidigt ökar efterfrågan på ekologiska och etiskt märkta produkter, som ofta är lite dyrare än konventionellt producerade varor.

– Det är klurigt för handeln i dag, eftersom samma konsumenter efterfrågar ekologiskt ena stunden, men vill ha den billigaste produkten andra stunden, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.

Ökningen av produkter i det egna varumärkets namn (EMV) märks i hela branschen, och Andreas Svensson tror att det beror mycket på att det är en väldigt lönsam affär, bland annat beroende på att butikskedjorna själva kan välja hur de marknadsförs och syns i butiken.

Svensk dagligvaruhandel, som mäter utvecklingen inom matbutiker och Systembolaget, visade i sin kvartalsrapport på tisdagen att handlarna är optimistiska om framtiden, bland annat när det gäller förväntan på försäljning. Däremot minskade sysselsättningen i branschen med 3,5 procent under de senaste 12 månaderna.

En trend som fortsätter att växa är näthandel – både av matkassar som kunden plockar ihop som den vill, och av så kallade middagskassar.

När det gäller Icas konkurrenter visade Axfood, där Hemköp och Willys ingår, en omsättning för andra kvartalet som ökat med 4,9 procent jämfört med samma period året innan. Även Axfood uppger att de tar marknadsandelar.

Coop rapporterar bara en gång om året, så de sista siffrorna är för 2015 – ett år då Coop uppvisade vinst för första gången på flera år.

– Konkurrensen är tuff, inte minst när det gäller pris, men vår målsättning är att försvara vår marknadsandel, skriver Coops kommunikationsdirektör Olle Axelsson i ett mejlsvar till DN.

Även Coop har som svar på konkurrensen sänkt priserna på tusentals varor förra året, men de arbetar också hårt med ekovarorna som nu utgör 10 procent av sortimentet.

Foto:

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.