Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Elbilarna ska skingra kinesisk smog

Kina satsar stort på elbilar för att skingra smogen i landets städer. Förra året fyrfaldigades försäljningen. Målet är att med hjälp av subventioner ha fem miljoner fordon som drivs med ny energi 2020.

Mitt i euforin visar forskning från ett universitet i Peking att elbilar är värre för miljön än fordon drivna med bensin.

Det kan låta som en absurditet. Men en serie studier som utländska och kinesiska forskare genomfört i Tsinghua universitetets regi under flera år pekar på att elbilar som laddas i Kina bidrar till mellan två och fem gånger så mycket smogbildande partiklar och utsläpp som fordon med bensinmotorer.

Det eftersom elektriciteten i Kina till stor del kommer från omoderna kolkraftverk som genererar smutsig energi.

För elbilar sker utsläppen där elen produceras, ofta vid kraftverk utanför tätorterna. Där är det färre invånare som direkt andas in utsläppen än från bensindrivna fordon i städerna, men räknat i totala luftföroreningar per körd kilometer har forskarna funnit att elbilar i Kina är farligare för hälsan än konventionella fordon.

Forskarna vid Tsinghua universitetet varnar nu för faran att kraftigt främja fordon som de funnit inte kan kallas miljövänliga förrän tidigast om tio år. Det enda som kan påskynda utvecklingen är att energin de laddas med i snabbare takt kommer från renare energislag.

Kina planerar att göra den omställningen – utsläppen av växthusgaser kommer att minska och göra elbilarna grönare – men det tar tid.

Forskarnas ord har gett visst eko i branschen, sedan bland annat Reuters förmedlat deras oro i vintras. Däremot har det inte fått policymakarna i Peking att märkbart ändra åsikt.

Enligt Kinas nya femårsplan ska flottan av elbilar och laddhybrider växa lika snabbt som tidigare tänkt. Antalet laddningsstationer ska byggas ut kraftigt. Det har hittills setts som det största hindret för försäljningen av elbilar. Redan i år ska tiotusen stationer installeras bara i Peking.

Till viss del har kinesiska myndigheter emellertid insett att subventionerna av försäljningen inte tjänar sitt syfte. En nedtrappning har aviserats och ska inledas redan i år. Om fem år sägs subventionerna vara helt borta, men experter menar att utan ekonomiskt stöd från staten kommer målet på fem miljoner fordon 2020 inte att nås.

För att ligga på kurs mot det långsiktiga målet måste en miljon elbilar säljas i Kina redan i år. Vilket lär bli en svettig uppgift.

Försäljningssiffror är annars inget som branschen tar på särskilt stort allvar. Förra året såldes enligt statistiken 330000 fordon. Men runt 50000 av dem avyttrades aldrig, enligt en källa som citerats av tidningen The Economic Observer. Anledningen? Tillverkare fejkade försäljningen för att komma över de statliga subventionerna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.