Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-12 02:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/elon-musk-rekord-motgangar-och-ett-twittrande-som-kunde-ha-kostat-honom-allt/

00:57. DN reste till bilfabrikerna, raketbaserna och Elon Musks eget väckelsemöte. Allt för att för att förstå en väldigt egensinnig företagsledare
Ekonomi

Elon Musk – rekord, motgångar och ett twittrande som kunde ha kostat honom allt

Chefen för Tesla och Spacex har det senaste året slagit elbilsrekord, landat raketer och dockat med en rymdstation. Samtidigt har han satt allt på spel med vårdslösa uttalanden.

Hur kan man göra succé – och samtidigt få böta 400 miljoner kronor för en tweet? 

DN:s Linus Larsson och Nicklas Thegerström reste till bilfabriken, raketbasen och Elon Musks eget väckelsemöte för att försöka förstå världens just nu kanske viktigaste företagsledare.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in
Bild 1 av 16 Teslafabriken i Fremont, Kalifornien, är än så länge den enda platsen där företagets elbilar monteras.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 2 av 16 Pressen på Tesla var enorm när leveranserna av den hejdlöst hajpade modellen Model 3 skulle levereras.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 3 av 16 Monteringen av Teslabilar är en kombination av robotar och mänskliga arbetare. Som en av få tidningar släpptes DN in bakom kulisserna.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 4 av 16 ”Production hell”, så beskrev Elon Musk själv problemen att få fart på tillverkningen under 2017 och 2018.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 5 av 16 Svenska Anders Bell har ett tungt ansvar för Teslas tillverkning av säten.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 6 av 16 Vid produktionslinjen märkt ”Carrier 11” sträcker sig grova, rödlackerade robotarmar ner mot en del av en framtida Tesla Model 3, kniper tag och sammanfogar med en liten smäll två metallstycken.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 7 av 16 Att tillverka sina egna säten är långt ifrån självklart för en biltillverkare av Teslas storlek.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 8 av 16 Möjligheten att landa raketer har blivit Spacex signum. Här 2016 i Florida.
Foto: Spacex/TT
Bild 9 av 16 Scott Kennedy minns när Spacex lyckades landa en raket första gången. Han hade då jobbat i 21 år i branschen.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 10 av 16 – De flyger rakt över mitt hus, säger Lisa Grossi, kanske den som bor allra närmast basen där Spacex skjuter upp sina raketer på västkusten.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 11 av 16 Hjälmen, som står prydnad på en bar i Lompoc, bär Elon Musks signatur.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 12 av 16 Den första raket som Spacex landade står uppställd vid högkvarteret i Los Angeles. Många stannar upp när de ser den. Familjen Woolley från Ohio passar på att ta en bild.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 13 av 16 Tesla Model Y, som Elon Musk visade upp i Los Angeles när DN var på plats, är en mindre suv-modell. En oerhört populär biltyp, och beskrivs därför som en av Teslas viktigaste satsningar.
Foto: Frederic J. Brown/AP
Bild 14 av 16 Teslas första uppvisning en av ny bilmodell liknar ett väckelsemöte.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 15 av 16 Model Y ska släppas i olika konfigurationer, precis som tidigare modeller får den billigaste vänta till sist.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 16 av 16 ”Run for president”, skriker någon från publiken när Elon Musk ställer sig på scenen.
Foto: Nicklas Thegerström