Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-27 13:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/eqt-forhandlar-om-nestles-hudprodukter-en-av-de-storre-affarerna-i-europa/

Ekonomi

EQT väntas ta över Nestlés hudprodukter: ”En av de större affärerna i Europa”

Foto: Jean-Christophe Bott

Nestlé säljer sin hudvårdsverksamhet. Svenska riskkapitalbolaget EQT med flera affärspartners vill ta över. 

Affären väntas bli klar senare i år om myndigheter säger ja.

– Vi väntar på sedvanliga förhandlingar och tillstånd från myndigheter, säger en källa inom EQT.

Rätta artikel

Schweiziska koncernen Nestlé vill sälja sin verksamhet inom hudvård, Nestlé Skin Health, till EQT med affärspartners, bland annat Abu Dhabi Investment Authority och kanadensiska pensionsförvaltaren PSP Investments.

Affären väntas bli klar under andra halvåret i år, om nödvändiga myndigheter gett klartecken då.

– Dealen är signad, sedan väntar vi på sedvanliga förhandlingar med fackföreningar, godkännanden och tillstånd från myndigheter, säger en källa inom EQT.

Affären är värd 10,2 miljarder schweizerfranc, motsvarande drygt 97 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande från EQT

– Det är intressant att EQT är med i en av de större affärerna i Europa i år. Man kan konstatera att EQT har blivit en jätte. Man har blivit en europeisk spelare, med mycket kapital bakom sig, säger Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, som arbetar med sparande och investeringar.

Det var i fjol som Nestlé gick ut med att man skulle utvärdera sin hudvårdsdel och fokusera mer på mat, dryck och hälsoprodukter. Nestlé Skin Health omsatte i fjol 2,8 miljarder schweizerfranc och har över 5.000 anställda i 40 länder.

En känd produkt är rynksprutor, så kallade fillers, av märket Restylane, som används för att fylla ut rynkor, veck och läppar. 2015 marknadsfördes produkten med hjälp av skådespelaren Sharon Stone. 

Man säljer också botoxliknande produkter för att minska rynkor i ansiktet. Andra läkemedel behandlar akne, hudsjukdomen rosacea, pigmentsjukdomar och ytliga hudtumörer. 

I Sverige har omsättningen inom skönhets- och kosmetikabranschen ökat med nära 123 procent mellan 2011 och 2017, visar en rapport från Sveriges hudterapeuters riksorganisation. Enligt den europeiska branschorganisationen Cosmetics Europe köpte svenskar kosmetiska produkter för 1.986 miljoner euro 2017, en ökning med 4,5 procent mot året innan.

Ole-Andreas Krohn, analytiker på DNB Markets, följer bolag inom kosmetikabranschen.

– Generellt kan man säga att företag säljer mer skincare-produkter i Asien och mer smink i Europa. Om du har hundra kronor och ska köpa kosmetik så lägger européer mer på smink och asiater mer på skincare. Flygplatsförsäljning och tax free är några av de säljkanaler som har växt mycket de senaste åren, säger han.