Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 12:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/erik-esbjornsson-svallande-marknad-andrar-forutsattningarna-rejalt/

Ekonomi

Erik Esbjörnsson: Svällande marknad ändrar förutsättningarna rejält

Svenska bolag har en lång historia i flera afrikanska länder men det har varit tunnsått med breda satsningar på konsumentprodukter. Marknaden har traditionellt ansetts för svår att nå – men folkökningen förändrar spelplanen rejält och därför är Nigeria, Afrikas största land, helt rätt att satsa på även om det kan låta skrämmande. 

Boko Haram, Nigeriabrev, korruption, råvarufälla – skulle någon få för sig att göra en mind map över Nigeria är det inte många positivt laddade ord som dyker upp för den som inte satt sin fot i landet som har ett av världens sämsta rykten. Men förstora kartan till storlek A3 och lägg den bredvid ett annat land i det mindre A5-formatet och inte bara de negativa faktorerna kommer att framstå som större. Allt blir större i Nigeria som är det folkrikaste landet i Afrika – även möjligheterna. 

Den senaste siffran från Världsbanken är från 2017 och säger att landet har 190 miljoner invånare. I dag är de redan fler än 200 miljoner och har alltså i runda slängar vuxit med ett Sverige på två år. Ett par år in på 2030-talet kommer de att vara 300 miljoner och i slutet av detta sekel kommer över 600 miljoner människor att kalla sig för nigerianer. Det innebär helt nya möjligheter för svenska exportbolag som borde trampa på varandra för att vara först genom porten till denna marknad.

Svenska företag har en lång historia på kontinenten men om det inte är utvandrare som driver ett lyxhotell på kusten så är det storbolag som ABB och Ericsson som jobbar direkt mot stater i infrastruktursatsningar. 

Bredare konsumentprodukter har ansetts svåra att nå framgång med. Svaga lokala valutor, krånglig byråkrati och logistik och andra handelshinder har gjort utländskt producerade varor på tok för dyra för vanliga människor och att sedan nå ut med dem lokalt har blivit lika svårt på grund av dålig infrastruktur. 

Alla dessa faktorer kommer att omprövas under den kommande tiden, när fler bolag förstår precis hur fort Afrika växer. För att använda vårt eget land i ännu en jämförelse: den som har en marknadsandel på 50 procent i Sverige på en produkt – ta toalettpapper som exempel, som används från vaggan till graven – behöver bara en motsvarande andel på 2,5 procent för att nå lika många konsumenter i Nigeria. Då överväger möjligheterna svårigheterna.

Men för att eliminera sagda hinder måste produktionen ske lokalt och så nära konsumenten som möjligt. Därför är Kaduna ett lämpligt ställe att börja. Mångmiljonstaden var en gång navet i den nigerianska textilindustrin (som var exportorienterad och dog innan den egna marknaden hunnit växa tillräckligt) och fortfarande finns det en infrastruktur för industri. Bara strömförsörjningen är en riktig huvudvärk och där har regeringen ett stort ansvar när de lockar dit utländska aktörer. 

I Kaduna finns dessutom hundratusentals människor som drömmer om ett jobb i någon av de tomma fabrikerna. Fler arbetstillfällen är den bästa garanten mot den terror som plågat landet längre norrut. 

Arla börjar i liten skala och det ska bli intressant att se hur deras verksamhet i Nigeria ser ut om fem, tio år. Och om fler svenska bolag gjort dem sällskap i Kaduna.