Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Ett företag gör dina solglasögon

Foto: Richard Drew/Scanpix

Chanel, Bulgari, Dolce & Gabbana, Oakley, Versace, Prada, Ray-Ban. Världens vanligaste märken för solglasögon tillverkas och distribueras av samma företag.

Glasögonen sägs ha uppfunnits i Italien på 1200-talet. Då kanske det bara är rättvist att Milan-baserade Luxottica har så gott som monopol över solglasögon-marknaden idag.

Utan konkurrens är företaget världens absolut största tillverkare och återförsäljare av solglasögon och vanliga glasögon, skriver Forbes. Förra året tillverkade man 47 miljoner solglasögon (75 miljoner par om man räknar vanliga brillor).

Företagets netto-omsättning förra året låg på 9,4 miljarder dollar, alltså dryga 64 miljarder kronor. Företaget startades av Leonardo del Vecchio på 60-talet som numera har en 49:e plats på Forbes lista över världens miljardärer. Han startade relativt smått men idag basar han över 7 000 återförsäljare världen över.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.