Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 16:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/eu-ger-miljardboter-till-lastbilstillverkare/

Ekonomi

EU ger miljardböter till lastbilstillverkare

Efter granskningen om misstänkt kartellbildning - nu får Volvo, MAN, DAF och andra lastbilstillverkare rekordhöga böter av EU.

TT-DN Text

I flera år har det funnits misstankar kring att MAN, Scania, Volvo, DAF och Daimler har samarbetat med varandra för att kontrollera priserna på sina lastbilar.


Kring lunch på tisdagen kom beskedet att EU ger lastbilstillverkarna en rekordbot på 2,94 miljarder euro, vilket motsvarar mer än 27 miljarder kronor.


Högst bötesbelopp får Daimler – den tyska fordonskoncernen tvingas betala 10,4 miljarder kronor. Böterna för svenska AB Volvo hamnar på cirka 6,4 miljarder kronor.


Enligt uppgifter var flera av företagen beredda på böter och har redan avsett miljardbelopp för att täcka eventuella böter.

I juni träffade DN EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager, som har ansvarat för granskningen av Volvo och de andra lastbilstillverkarna.


– Det som bekymrar oss är att man har diskuterat priser och när man ska lansera nästa nya modell. Det har gjort att ingen har fått en fördel mot de andra aktörerna. säger hon.


Enligt Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken, kommer inte EU-kommissionens beslut som någon överraskning.

– Nyhetsvärdet är relativt litet eftersom man har reserverat för det här så när som på 20 miljoner euro. Och det är lite så det ska vara. Eftersom Volvo har varit med och samarbetat under hela utredningen så har deras jurister kunnat bilda sig en ganska exakt uppfattning om vad böterna blir, säger han till TT.


Att Volvo avsatte ytterligare 2,3 miljarder kronor i slutet av juni berodde enligt Engellau på att ”man fick den sista pusselbiten på plats”.

– Sedan är det generellt sett inget vidare för branschen att det här sker. Det blir ett visst trovärdighetsproblem om man börjar funderar på hur mycket det här egentligen har påverkat vinsterna, säger Engellau.

För svenska Scania, som också varit med i granskning, fortsätter EU-utredningen.