Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

EU oroas av Trumps planer på tullar på bilar

USA är inne på en linje som går emot WTO:s regler, säger EU-kommissionären Cecilia Malmström i en kommnetar till president Donald Trumps utspel om tullar på bilar.
USA är inne på en linje som går emot WTO:s regler, säger EU-kommissionären Cecilia Malmström i en kommnetar till president Donald Trumps utspel om tullar på bilar. Foto: Yves Logghe / AP

Att USA köper så mycket personbilar från andra länder hotar landets säkerhet. Det menar president Donald Trump, som nu vill se tullar på bilimporten, liknande de på aluminium och stål. EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström säger i ett uttalande att ”vi nu måste stå upp för synen på handel som ett starkt verktyg för tillväxt och för att föra folk närmare varandra”.

”Det finns tecken på att import från utlandet under flera decennier har slitit ner vår egen bilindustri”, förklarar handelsminister Wilbur Ross i en kommuniké efter att ha pratat med presidenten, som nu ger handelsdepartementet i uppdrag att utreda tullar av samma typ som de nyligen införda på aluminium och stål, rapporterar medier i Washington.

Läs mer: Trump signalerar att biltullar närmar sig 

Ross fortsätter: ”Handelsdepartementet kommer att genomföra en grundlig, rättvis och öppen utredning om huruvida sådan import försvagar vår ekonomi och kan skada nationell säkerhet.”

Den säkerhetsbestämmelse som kan komma i fråga kallas avsnitt 232, och användes av Donald Trump för de kontroversiella nya aluminium- och ståltullar som införts gentemot delar av världen och även snart kan komma att omfatta EU.

Läs mer: Martin Gelin: Trump redo att trappa upp handelskriget

I fallet med bilar blir den dock svårare att använda, rapporterar finanstidningen The Wall Street Journal. USA:s försvarsmakt behöver stabil tillgång till metaller och dylika råvaror, men vanliga personbilar är den inte lika beroende av.

EU oroas av de nya signalerna från Washington. Handelskommissionär Cecilia Malmström framhåller att om de amerikanska planerna blir verkighet går de emot Världshandelsorganisationens (WTO) regelverk.

Läs mer: 14 000 dollar i ”tullrabatt” på ny Tesla

– Vi är oroade över USA:s besked i morse, konstaterar Cecilia Malmström under ett seminarium på det europeiska näringslivets årliga toppmöte i Bryssel, som hålls under torsdagen.

– Vad vi kan se är det här någonting som vore emot WTO:s regler. Nu är det vi som måste stå upp för synen på handel som ett starkt verktyg för tillväxt och för att föra folk närmare varandra, säger Malmström enligt ett utskick till TT.

EU-parlamentsledamoten och moderaten Christofer Fjellner är orolig över att Trumps hot i sig redan skadat handeln.

Läs mer: Nya uppgifter: Kina sänker tullar från den 1 juli

– Vem i USA vågar beställa en lastbil från Sverige i dag om du vet att när den väl kommer fram kan den vara 25 procent dyrare? Det här hotet riskerar att skada jobb och tillväxt i Sverige även om det inte verkställs, säger Fjellner till TT.

Hans råd till EU och handelskommissionären Malmström är att hålla fast vid principen om att inte förhandla under hot.

– Gör inte som Sydkorea, Brasilien och Kina och utlova ökade inköp eller minskad export. Den största förloraren blir Sverige om de stora länderna i världen kommer överens om vad man ska exportera och importera och det inte längre är konkurrens och pris som styr handeln utan politiska överenskommelser, säger Fjellner.

Läs mer: Annika Ström Melin: Konflikt med USA leder till stärkt europeisk sammanhållning

USA-presidentens planer får håret att resa sig på politiker och företagsledare i en rad allierade länder, rapporterar Wall Street journal. Ett världsomspännande handelskrig skapar osäkerhet bland biltillverkare, investerare och regeringar – inte precis det världen önskar sig i rådande läge.

På torsdagen noterades fallande aktiekurser för fordonstillverkare som Volkswagen, Toyota, BMW och Daimler (Mercedes-Benz, Smart, Maybach och en rad lastfordon) – alla med bred exponering mot USA-marknaden. Oron var direkt föranledd av det amerikanska handelsdepartementets inledda utredning om huruvida tullavgifter på uppemot 25 procent kan läggas på importfordon, motiverat av säkerhetspolitiska aspekter.

– Om detta införs betyder det mycket brett verkande hinder för handeln, vilket skulle skapa oordning på världens finansmarknader. Det vore mycket beklagligt, säger Hiroshige Seko, Japans handelsminister, till tidningen.

En Rav 4 2019 i Toyotas monter på New Yorks bilmässa i mars i år.
En Rav 4 2019 i Toyotas monter på New Yorks bilmässa i mars i år. Foto: Mark Lennihan / AP

Ett japanskt exempel visar varför oron är påtaglig:

Toyotas kompakta stadsjeep Rav 4 är märkets bästsäljare på USA-marknaden, med en försäljningsökning hittills i år med 9 procent. Modellen tillverkas inte i någon av Toyotas USA-anläggningar, utan importeras från fabriker i Japan och Kanada.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.