Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

EU skärper utsläppskraven på bilar

EU på väg att införa strängare krav på bilarnas utsläpp.
EU på väg att införa strängare krav på bilarnas utsläpp. Foto: Anders Wiklund/TT

BRYSSEL. EU är på väg att skärpa utsläppskraven för bilar och lätta lastbilar. Men kommissionens förslag är under Sveriges ambitionsnivå och det är främst Tyskland som bromsar.

EU-parlamentets beslut i veckan avgör om svenska eller tyska linjen får stöd.

Europaparlamentet ska på onsdag rösta för vilka krav som ska ställas på fordonsindustrin framöver när det gäller utsläppen av koldioxid. Ledamöternas beslut är viktigt. Det sätter nivån på ambitionerna när förslaget senare ska slutförhandlas med medlemsstaterna.

– För oss i miljöutskottet är det här en av de största klimatlagstiftningarna. Fordonen står för 20 procent av totala utsläppen i EU och branschen måste ta sitt ansvar, säger Jytte Guteland, S-ledamot i Europaparlamentet.

Parlamentets miljöutskott har enats om att utsläppen fram till 2030 ska minska med 45 procent, räknat från 2021 års nivå. 

Moderaten Christofer Fjellner anser att kraven är för långtgående.

– De riskerar att skada miljön eftersom nya bilar kommer att bli väldigt dyra. Om människor behåller sin gamla bil, i stället för att köpa en ny, byter vi inte ut vår bilpark som vi måste, säger han.

EU-kommissionen förslag om en 30-procentig minskning tycker han dock är för lågt.

Jytte Guteland, S-ledamot i Europaparlamentet.
Jytte Guteland, S-ledamot i Europaparlamentet. Foto: Fredrik Persson/TT

Inför parlamentets beslut befarar Jytte Guteland att miljöutskottets förslag urholkas.

– Ambitionen vattnas ut när man ser på hela parlamentet. Det ser ut som om vi kan tvingas kompromissa och hamna på 40 procent, säger hon.

Det upprör miljörörelsen medan fordonsindustrins lobbygrupp fortfarande tycker nivån är på tok för hög.

I Jytte Gutelands socialdemokratiska grupp bromsar tyskarna. Likadant ser det ut i Christofer Fjellners konservativa grupp.

– Flera anser att kommissionens förslag om 30 procent är för långtgående, säger han.

Jytte Guteland säger att hon försöker argumentera för att sektorer som inte förnyar sig förlora på den globala marknaden.

– För låga ambitioner och för lite krav på förnyelse driver industrin in i en återvändsgränd längre fram. Vi försöker säga till industrin att kraven ska vara tuffa, men inte orimligt tuffa, säger hon.

Utsläppsskandalen häromåret, där det framkom att tysk bilindustri fuskat med tester, påverkar bara delvis trovärdigheten för branschen, enligt Jytte Guteland.

– Allmänheten vill se att industrin tar detta på allvar och har tester som ligger närmare verkligheten, säger hon och fortsätter.

– Men det finns också en slagsida. Folk tycker att om det var så svårt för industrin att den tvingades ljuga, då är detta orimliga mål. Det finns en sådan debatt som även får fäste hos politiker, säger Jytte Guteland.

Efter att ledamöterna fattat sitt beslut på onsdag börjar överläggningar mellan EU-kommissionen, parlamentet och ministerrådet för att nå en kompromiss som kan få stöd både i parlamentet och i ministerrådet.

En källa DN talat med hoppas att de samtalen kan gå relativt snabbt. Österrike, som är ordförande i rådet detta halvår, vill gärna ha ett definitivt beslut före årsskiftet.

Sverige anser att kommissionens förslag behöver skärpas rejält. Tillsammans med en handfull medlemsstater driver regeringen att utsläppen ska ned med 50 procent till 2030.

Ett av kruxen är att Tyskland inte officiellt sagt vad man anser om kommissionens förslag. Tyska regeringen är splittrad där den socialdemokratiska miljöministern vill skärpa förslaget medan den kristdemokratiska transportministern befarar att bilindustrin utplånas.

Andra fordonsnationer, som Frankrike och Italien, är redo att gå längre än vad kommissionen föreslår, även om de inte vill gå lika långt som Sverige.

Koldioxidutlsäpp

För 2021 har EU fastställt att nytillverkade bilar i genomsnitt ska släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer. 

EU-kommissionen föreslår att till 2025 ska den nivån minska med 15 procent och till 2030 med 30 procent.

EU-parlamentets miljöutskott vill att minskningen blir 20 respektive 45 procent. Det förslaget ska debatteras på tisdag och beslut fattas på onsdag.

I ministerrådet ska frågan diskuterad nästa gång den 9 oktober. Sverige vill ha en minskning med 25 procent till 2025 och med 50 procent till 2030.

EU-kommissionen räknar i sitt förslag med att kostnaden för en genomsnittlig ny personbil ökar med mellan 400 och 2.700 euro till 2030.

Den totala ägandekostnaden för en ny bil år 2030 bedöms minska med mellan 1.000 och 2.000 euro, under en livslängd för bilen på 15 år. Den främsta förklaringen är lägre kostnader för drivmedel.

Källor: Europaparlamentet, regeringen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.