Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Experter: Japan-avtal stärker svensk export

Två av tre japanska kvinnor lämnar sina heltidsjobb för gott i samband med att de får barn. Det gör kvinnorna till en dåligt utnyttjad resurs i ett land som är i stort behov av arbetskraft.
Två av tre japanska kvinnor lämnar sina heltidsjobb för gott i samband med att de får barn. Det gör kvinnorna till en dåligt utnyttjad resurs i ett land som är i stort behov av arbetskraft. Foto: Said Karlsson / TT

Svensk export kan få en kraftig skjuts framåt av det frihandelsavtal som EU och Japan är på väg att sluta. Till vinnarna hör tjänstesektorn, detaljhandeln och jordbruksprodukter, spår experter DN har talat med.

I samband med G20-mötet i Hamburg kom nyheten att Japan, världens tredje största ekonomi, och EU har slutit en politisk överenskommelse om ett frihandelsavtal. Detaljer och godkännande i EU:s medlemsländer återstår, men i stora delar är avtalet i hamn.

Regeringen räknar med att 97 procent av Japans tullar försvinner och 99 procent av EU:s.

– Två tredjedelar av företagen som exporterar till Japan i dag är småföretag, säger handelsminister Ann Linde, som betonar hur viktigt avtalet är.

– För fem år sedan tecknades ett liknande avtal med Sydkorea och sedan dess har exporten ökat med 55 procent, säger Linde.

Sverige har koncept som exempelvis kan hjälpa Japan att få en fungerande barn- och äldreomsorg.

Det är goda nyheter för svenskt näringsliv, anser Business Swedens chefsekonom Lena Sellgren. Bland annat ser hon möjligheter för svensk tjänsteexport. I Japan blir andelen äldre allt fler i förhållande till yngre. Dessutom är andelen kvinnor som arbetar ganska låg, även om den ökar. Här kan svenska företag bidra med erfarenhet och lösningar.

– Sverige har koncept som exempelvis kan hjälpa Japan att få en fungerande barn- och äldreomsorg som vi kan exportera.

Foto: Maria Agrell
Andreas Hatzigeorgiou. Foto: Maria Agrel

Också Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom på Stockholms handelskammare, ser stora möjligheter för svenskt näringsliv att tjäna på avtalet. Även om Japan i dagsläget tillhör en av Sveriges största handelspartners utanför EU, är exporten dit liten i jämförelse med exempelvis Norge. Runt 1,5 procent av svensk export går till Japan, 10,4 procent går till Norge.

– Det tyder på en underutnyttjad potential. Jag tror den svenska exporten till Japan kan tiofaldigas om de öppnar upp sin marknad. Det är en avancerad ekonomi med stark köpkraft. Det passar Sverige bra. Svenska företag ligger högt i värdekedjan och bör kunna öka sin export dit väsentligt.

Läs mer: Japans premiärminister i Stockholm

Bland annat räknar han med att svensk export av livsmedel till Japan kan öka rejält om den japanska jordbrukssektorn, som varit sluten, öppnar upp. Dessutom ser han möjlighet för ökad export av tjänster såsom utbildning, medicinteknik och äldreomsorg.

– Där matchar det Sverige har att erbjuda Japans efterfrågan väl.

Lena Sellgren ser även stor potential för svenska detaljhandelsföretag kan dra nytta av ett frihandelsavtal.

– Japan är ju ett avancerat land som vill ha hög kvalitet. Där står sig svenska företag väl i konkurrensen, säger hon och betonar att Sverige har en lång relation med Japan, nästa år har firar länderna 150 års diplomatiska kontakter.

Japan har länge varit ett land som skyddar sin industri. Flera sektorer, som livsmedelssektorn, har varit sluten och försvårat för internationella företag att konkurrera. Men närmandet mot ett frihandelsavtal med EU visar att landet går i motsatt riktning till USA. Medan den amerikanske presidenten vill öka hindren i handeln med resten av världen öppnar Japan upp.

Andreas Hatzigeorgiou tolkar påskyndandet av avtalet mellan EU och Japan som en motreaktion till att USA fryst förhandlingarna om TTIP, ett frihandelsavtal mellan EU och USA, och dessutom dragit sig ur frihandelsavtalet TPP, där bland annat Japan och USA ingick. Nu behöver EU visa att man gör framsteg på frihandelsområdet, menar han.

Om man försöker skydda den inhemska industrin kan det bli på bekostnad av den befolkningens köpkraft.

Den amerikanske presidenten upprepar gång på gång sitt mantra ”America first” och hävdar att USA går förlorande ur handelsavtal. Men Lena Sellgren tvekar om han verkligen kommer att agera så protektionistiskt som han låter. I förlängningen kommer ökade handelshinder att göra väljarna besvikna, resonerar hon.

– Om man försöker skydda den inhemska industrin kan det bli på bekostnad av den befolkningens köpkraft. Lönerna är ju högre i USA och varor och tjänster blir dyrare. Det skapar ett missnöje.

Foto:

Fakta. Svenska företag i Japan

Omkring 1 500 svenska företag bedriver handel med Japan. Ungefär 150 är etablerade på den japanska marknaden och sysselsätter 20 000 personer.

Bland de som har flest anställda är ABB, Hennes & Mauritz och Ericsson.

Totalt stod Japan för 1,5 procent av den svenska exporten, motsvarande 17,9 miljarder kronor, 2016.

Importandelen var 1,2 procent.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.