Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-20 03:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/experter-om-nevs-brokig-och-svar-resa/

EKONOMI

Experter om Nevs: Brokig och svår resa

En framtid likt den som elbilsföretaget Nevs har sett framför sig kräver stora investeringar, och uthålliga investerare.
En framtid likt den som elbilsföretaget Nevs har sett framför sig kräver stora investeringar, och uthålliga investerare. Foto: Nevs

Elbilsföretaget Nevs har haft en brokig resa och den senaste nyheten om moderbolagets börskrasch får många att ställa frågan om företaget kommer klara det.

– Konkurrenssituationen ser väldigt annorlunda ut nu än när de startade, säger Mikael Ternhult, bilexpert på BCG Stockholm.

– Ytterligare en spik i kistan, säger Fredrik Sidal, vd för Fordonskomponentgruppen.

För nio år sedan grundades Nevs med siktet inställt på elbilstillverkning i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Nevs resa har dock kantats av svårigheter och motgångar. När så den stora kinesiska investeraren Evergrande tog över förra året var man redan efter i kapprustningen mot den eldrivna fordonsframtiden.

– När man köpte konkursboet från Saab var elbilsracet i sin begynnelse. Många investerare såg hur marknaden skulle utvecklas och letade efter sätt att bygga produkter mot den, säger Mikael Ternhult, Partner och Managing Director på BCG Stockholm och expert på bilindustrin.

Men de många turerna har lett till att Nevs inte är den starka aktör man hoppades bli.

– Nevs har haft en brokig resa sedan det startade och man har haft det kämpigt med finansieringen.

En framtid likt den som elbilsföretaget har sett framför sig kräver stora investeringar, och uthålliga investerare. Den grunden krackelerar nu som dotterbolag till en koncern som kraschat på börsen.

– Det är förstås tråkigt för Nevs och jag tänker framför allt på de anställda i Trollhättan där man haft en lång, stolt och framgångsrik fordonsindustri.

– Det är tråkigt att de aldrig kommer igång, det här är ytterligare en spik i kistan, säger Fredrik Sidal, vd för Fordonskomponentgruppen efter att nyheten om Evergrade briserade.

Nevs kommunikationschef Jonas Hernqvist säger i en intervju med DN att Evergrades negativa utveckling ligger till grund för den omorganisering man aviserade i samband med ett stort personalvarsel för cirka en månad sedan.

– De har på senaste tiden riktat in sig mer mot självkörande fordon och mobilitetslösningar, säger Ternhult.

Att nicha in sig är nästan nödvändigt i den konkurrens som uppstått på bara de år som Nevs funnits.

– Det finns väldigt många nya elbilstillverkare som kommit in på marknaden och lanserat bilar. Alla de här aktörerna kommer inte klara det.

De närmaste åren, som ser ut att domineras av elbilsutveckling, kommer alltså se en utgallring av hoppfulla företag.

– Det är ett teknikskifte från förbränningsmotorer till elmotorer. När du har den här typen av skifte då är det många nya investerare som attraheras. I början fanns det mycket riskvilligt kapital, men alla aktörer kan inte etablera sig och skapa en hållbar verksamhet.

”I början fanns det mycket riskvilligt kapital, men alla aktörer kan inte etablera sig och skapa en hållbar verksamhet”, säger Mikael Ternhult, bilexpert på BCG Stockholm.
”I början fanns det mycket riskvilligt kapital, men alla aktörer kan inte etablera sig och skapa en hållbar verksamhet”, säger Mikael Ternhult, bilexpert på BCG Stockholm. Foto: Privat

Han tror inte att Evergrandes börsras och de kringeffekter det har för deras elbilsben av verksamheten, som omfattar mer än Nevs, kommer ha någon större konsekvens för elbilsutvecklingen generellt.

– Den transitionen är redan här.

Även i Sverige finns det andra aktörer på den marknaden, exempelvis Volvo cars som ställer om till elbilstillverkning samt Polestar, ett svenskt bilmärke baserat i Göteborg.

Om det skulle gå så långt att Nevs inte klarar sig i konkurrensen så tror Ternhult inte att kompetensen går förlorad.

– Det finns många aktörer i Sverige som är sugna på att plocka upp den.

Läs mer:

Nevs ägare vid ruinens brant

Nevs positiva i ägarkaoset: Vi ser var vi kan vara starka

Ämnen i artikeln

Trollhättan
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt