Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-21 05:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/fa-hallbarhetschefer-i-borsledningarna-hur-viktiga-ar-de-egentligen/

EKONOMI

Få hållbarhetschefer i börsledningarna – hur viktiga är de egentligen?

Bara sex av börsens 50 största bolag har en renodlad hållbarhetschef i högsta ledningen, visar DN:s genomgång.
Bara sex av börsens 50 största bolag har en renodlad hållbarhetschef i högsta ledningen, visar DN:s genomgång. Illustration: Stefan Rothmaier

Klimathotet är större än någonsin och det påverkar näringslivet. Hållbarhetschefer har seglat upp som en hetare yrkesgrupp inom svenska företag – men är de nya maktfaktorer eller grönmålade reklampelare?

DN:s genomgång visar att bara sex av börsens 50 största bolag har en renodlad hållbarhetschef i högsta ledningen.

Förr gick mycket av företagens hållbarhetsarbete ut på att bevaka och rapportera. Numera pratar allt fler företagsledare om att ta ansvar och att de faktiskt måste göra saker.

I takt med det har yrkeskategorin som jobbar med hållbarhetsfrågor fått en betydligt mer framträdande roll, och de syns mycket oftare utåt. En slagning i mediearkivet ger drygt 4 400 träffar på ”hållbarhetschef” de senaste fem åren. Mellan år 2000 och 2005 ger samma sökning fyra träffar.

Men hur högt värderas de internt på företagen? DN:s genomgång av de 50 största bolagen på Stockholmsbörsen visar att det bara i sex fall finns en renodlad hållbarhetschef i ledningsgruppen.

13 andra bolag har också en hållbarhetschef i ledningen, men då i kombination med ett eller flera andra ansvarsområden. Oftast är det en kombinerad kommunikations- och hållbarhetschef.

Det är nedslående uppgifter, tycker Lin Lerpold, docent vid Handelshögskolan i Stockholm och chef för Center for sustainability research.

Lin Lerpold, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, tycker att siffrorna är oroväckande. Kompetenserna i ledningsgruppen signalerar vad som värderas i bolaget, menar hon.
Lin Lerpold, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, tycker att siffrorna är oroväckande. Kompetenserna i ledningsgruppen signalerar vad som värderas i bolaget, menar hon. Foto: Juliana Wiklund

– Skulle du ha en ledning utan en finanschef? Sannolikt inte. Ledningsgruppen signalerar liksom vad man tycker är viktigt som företag, säger hon.

Bara två av 15 industribolag på listan har en hållbarhetschef i ledningsgruppen. Bland storbankerna är det bara Swedbank som har sin hållbarhetschef i ledningen, och han är även kommunikationsdirektör.

För tre år sedan gjorde Lin Lerpold en studie som kartlade de 100 största bolagen på Stockholmsbörsen. Då hade 37 procent av bolagen en tydligt definierad hållbarhetsansvarig i ledningen. Två år tidigare var den siffran 45 procent.

– Det var en ganska klar minskning sedan 2017. Om det fortsätter, som det verkar utifrån vad det här, så är det tråkigt. Återigen, man ser ju inte direkt någon minskning av antalet finanschefer i ledningsgrupperna, säger Lin Lerpold.

De företag som menar att någon hållbarhetsansvarig inte behövs i ledningsgruppen brukar enligt Lin Lerpold argumentera för att hållbarhetsarbetet är integrerat i hela organisationen. Att alla jobbar med det och tänker på hållbarhetsfrågor.

– Men det är ett fält som förändras väldigt snabbt med nya krav hela tiden. Du kan inte förvänta dig att folk som inte har hållbarhet som huvudfokus ska klara att hänga med i allt som händer. Du behöver någon med expertkompetens som har ansvar för att föra ut det i organisationen. Jag köper inte det argumentet, säger Lerpold.

Du kan inte förvänta dig att folk som inte har hållbarhet som huvudfokus ska klara att hänga med i allt som händer. Du behöver någon med expertkompetens som har ansvar för att föra ut det i organisationen.

Flera av hållbarhetscheferna med delvis andra ansvarsområden i DN:s genomgång har bakgrund inom kommunikation och pr. Det sätter fingret på en öm punkt. Är hållbarhetsarbetet i själva verket bara en pr-verksamhet?

Gränsen mellan de båda områdena är åtminstone långt ifrån skarp. Ett tydligt exempel är jätten Cementa, en av landets största utsläppare, som hamnat i rampljuset i samband med hotet om cementkris. Merparten av företagets intensiva kommunikation med både regeringskansliet och medier har skötts av hållbarhetschefen – trots att företaget har en pr- och kommunikationschef.

Enligt Yrsa Lindberg, expert på hållbarhetskommunikation och numera borgarrådssekreterare för MP Stockholm, är det sannolikt ett rent strategiskt val. Det signalerar att företaget jobbar med hållbarhet, även om signalen bara sker genom en titel, menar hon.

Framtidens hållbarhetschefer kommer ha en mycket svår uppgift om de ska uppfylla alla löften som ges nu, menar Yrsa Lindberg, expert på hållbarhetskommunikation.
Framtidens hållbarhetschefer kommer ha en mycket svår uppgift om de ska uppfylla alla löften som ges nu, menar Yrsa Lindberg, expert på hållbarhetskommunikation. Foto: Patrik Beskow

– Hade man skickat fram vd:n hade det tolkats som att frågan handlar om det affärsmässiga, och det hade uppfattats som mer girigt, säger Yrsa Lindberg.

Hon ser generellt inget problem med att kombinera rollen som kommunikations- och hållbarhetschef, eftersom rollen till stor del handlar om att leda och engagera internt.

– Men jag tycker ändå att hållbarhetschefer ska hålla sig till att prata om hållbarhet när de talar utåt, säger hon.

Elaine Weidman Grunewald har mer än 20 års erfarenhet av hållbarhetsarbete i näringslivet, både i Sverige och internationellt. Bland annat som chef för samhälls- och miljöfrågor på Ericsson, där hon också satt med i ledningsgruppen. Men i samband med en omorganisering flyttades hållbarhetsfrågorna till kommunikationsavdelningen.

I dag finns inte längre någon med hållbarhetsansvar i Ericssons ledningsgrupp. Elaine Weidman Grunewald vill inte uttala sig om situationen på Ericsson, men tycker generellt att det bör finnas en renodlad hållbarhetsansvarig högt upp i bolagsordningen.

Hållbarhetschefer behöver vara delaktiga i diskussionen om målsättning och strategi, och ha chefer som värdesätter kompetensen. Annars kommer rollen inte göra skillnad på riktigt, menar Elaine Weidman Grunewald.
Hållbarhetschefer behöver vara delaktiga i diskussionen om målsättning och strategi, och ha chefer som värdesätter kompetensen. Annars kommer rollen inte göra skillnad på riktigt, menar Elaine Weidman Grunewald.

– Poängen med att ha en hållbarhetsansvarig på ledningsnivå är att den är med i diskussionerna om strategi och målsättning, man har inflytande över betslutsfattandet. Om inte hållbarhet är en del av kärnverksamheten kommer man alltid simma motströms, säger hon och fortsätter:

– Personligen är jag inte så förtjust i att man placerar hållbarhetsfrågorna på kommunikationsavdelningen. Risken är att man bara pratar om hur man ska förändra världen, men om du inte har någon grund att stå på, utan tydliga målsättningar som är integrerade i verksamheten, kommer det inte att ske.

Elaine Weidman Grunewald ser med växande oro på företag som bara ser hållbarhet som en varumärkesfråga. Klimatfrågan är alldeles för akut och kan inte lösas utan att det privata näringslivet är en del av lösningen, menar hon.

– De hundra största ekonomiska enheterna är företag. Om vi inte involverar den privata sektorn i att lösa hållbarhetsutmaningarna kommer vi gå miste om värdefulla resurser, kunskap, teknik och annan innovation. Att lösa en så komplex utmaning som klimatkrisen kräver att man utnyttjar de resurser som finns inom näringslivet. Företag kan förstås vilja nå ut till med vad de gör, men det här är inte primärt en marknadsföringsfråga.

Att lösa en så komplex utmaning som klimatkrisen kräver att man utnyttjar de resurser som finns inom näringslivet.

Men om hållbarhet inte värdesätts långt upp i organisationen blir det svårt.

– Om du är ansvarig för hållbarhetsfrågor men har en chef som inte förstår eller prioriterar ämnet kommer ni få problem. Och om företagets högsta chef inte driver på genom sitt ledarskap kommer det ändå inte fungera, säger hon, men hoppas att hållbarhetscheferna kommer att få mer makt framöver.

Enligt Yrsa Lindbergs erfarenhet har hållbarhetschefen ofta ett nästintill omöjligt uppdrag, där affärsmålen omöjliggör en faktisk förändring. Hon tar klädindustrin som exempel, med mål om att sälja mer trots att det innebär negativa konsekvenser för klimat och miljö.

– Generellt ger man väldigt många löften om att bli hållbar, men gör inte det som krävs för att det ska bli så. På så vis sätter man väldigt stor press på framtidens hållbarhetschefer. De kommer ha en väldigt svår uppgift.

Läs mer:

Peter Alestig: Näringslivet största misstag är att pr-folket kidnappade hållbarhetsfrågan

Fler företag fälls för missvisande reklam om miljön

Femwashing – så riktar sig företagen till kvinnor för ökad lönsamhet

DN Debatt. ”Klimatet räddas inte med konsumentinformation”

Många vaga miljölöften i företagens reklam

Ämnen i artikeln

Klimatet
Hållbarhet
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt