Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-10-07 19:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/fabrik-for-elflygplan-byggs-i-goteborg-vantas-ge-1-000-nya-jobb/

EKONOMI

Fabrik för elflygplan byggs i Göteborg – väntas ge 1 000 nya jobb

Heart Aerospace ena grundare Anders Forslund under torsdagens presentation av det nya 30-sitsiga elflygplanet ES-30.
Foto: Jenny Ingemarsson

SÄVE. En fabrik för tillverkning av till viss del eldrivna passagerarflygplan ska byggas vid Säve flygplats i Göteborg.

Lilla bolaget Heart Aerospace räknar med att över 1 000 personer om tre år ska jobba där med tillverkningen av ett propellerplan för 30 passagerare som ska kunna lyfta för regionala flighter år 2028.

Det är bara sju månader sedan Göteborg fick beskedet att Volvo Cars och Northvolt bygger en enorm batterifabrik i Torslanda, bara ett par kilometer bort från Säve flygplats. Nu kommer alltså ytterligare en stor etablering inom elektrifieringen av transportsektorn till kommunen.

En visionsbild över Säve gamla flygplatsområde där fastighetsbolaget Castellum nu äger marken där bland andra Heart Aerospace alltså ska förlägga sin elflygfabrik.
Foto: Castellum

För två år sedan berättade Heart Aerospace ene grundare Anders Forslund för prins Daniel och infrastrukturminister Tomas Eneroth och andra inbjudna om ambitionen att bygga ett batteridrivet propellerplan med 19 passagerarstolar.

Men på torsdagen meddelade Forslund inför ett par hundra inbjudna gäster ute vid Säve gamla flygplats på Hisingen att det plan som ska lanseras om sex år ska rymma elva ytterligare resande.

Man lanserar samtidigt ett nytt namn på projektet: Northern Runway.

– Vi har en plan och det är inte bara att bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en helt ny industri. Sverige är ursprungslandet för flygskammen och antiflygrörelsen. Men med Northern Runway ska vi göra resande med elflyg verkligt och bevara möjligheten att flyga för kommande generationer, säger Anders Forslund.

På torsdagen meddelades också att Heart Aerospace fått två nya delägare: Flygbolagsjätten Air Canada samt den svenska flyg- och försvarskoncernen Saab.

Chefsingenjören Markus Kochs-Kämper.
Foto: Jenny Ingemarsson

Investeringen i flygplansfabriken sker tillsammans med markägaren på Säve, det börsnoterade fastighetsbolaget Castellum. Den omfattar dels ett nytt kontor för Heart Aerospace, forsknings- och utvecklingscentrum, prototyphangar, testflyghangar samt slutmonteringshall.

Heart Aerospace säger att en första del av flygplansfabriken ska stå klar i mitten av 2024. Testflighter utlovas till 2026.

Eftersom Säve flygplats inte längre har någon kommersiell flygtrafik kommer utvecklarna av elflyget att ha tillgång till en egen start- och landningsbana.

På västra sidan om landningsbanan bygger nu Chalmers och forskningsinstitutet Rise laboratoriet  SEEL, Swedish electric transport laboratory. Där finns nu också bolagen Volvo Technologies och Nilsson Energy.

Hos kommunägda Business Region Göteborg säger vd:n Patrik Andersson att ”vi är extremt stolta”.

– Förutom att bolaget växer till 500 anställda i första fasen bedömer vi att etableringen skapar ytterligare drygt 500 svenska jobb till 2025, och ännu fler när serietillverkningen börjar. Vi räknar även med ett växande inflöde av kompetens och kapital till Göteborg som redan nu är världsledande inom framtidens mobilitet.

Bild 1 av 2
Foto: Heart Aerospace
Bild 2 av 2
Foto: Heart Aerospace

Under presentationen pekade grundaren och vd:n Anders Forslund på de kraftigt ökande koldioxidutsläppen som flygbranschen väntas generera de närmaste decennierna.

– En tredjedel av resorna sker på korta sträckor. Det är det behovet vi försöker möta med elplanet, säger han, som startade företaget tillsammans med Klara Andreasson 2018.

Planet kommer, utöver batteridriften, också att få två generatorer som drivs med flygbränsle. Det får fyra propellrar.

Den rena batteridriften uppges räcka för 20 mil långa flygningar. Med bränsledriften tillkommer 20 mil, och går man ner till 25 passagerare ska planet klara upp till 80 mil långa flighter.

– Även vid 40-milsflighter halveras CO2-utsläppen jämfört med utan eldriften, säger Anders Forslund under presentationen där han också talar om ett 50-sitsigt plan längre fram.

Utvecklingen av elflyg, där inte minst behovet av att få ner vikten på batterierna – i ES-30 beräknas de väga fem ton – är en avgörande fråga, kräver mycket kapital. 130 personer jobbar i bolaget i dag. Från starten till färdigt flygplan talar bolaget om ett behov av runt tio miljarder kronor.

Nu kommer alltstå Air Canada och flyg- och försvarskoncernen Saab in som delägare med fem miljoner dollar vardera. Air Canada säger också att de köper 30 exemplar av modellen som ska kallas ES-30.

Bland de flygbolag som skrivit en avsiktsförklaring om att också köpa planet finns SAS, BRA, Air New Zealand samt Icelandair.

Tidigare har amerikanska United Airlines och Mesa Air Group sagt att de köper 200 exemplar av den tidigare lanserade mindre modellen. Nu uppger Heart Aerospace att dessa bolag utökar beställningen med 100 exemplar av det 30-sitsiga.

Läs mer: De vill förändra flygbranschen med elflyg – men startsträckan är lång

Ämnen i artikeln

Göteborg
Klimatet
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt