Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Facebook gör om ditt nyhetsflöde

Foto: Noah Berger/AP

Facebook kommer att fokusera mer på vad verkliga vänner och anhöriga skriver, mindre på annonser från medier och varumärken. Sociala medierjätten beskriver förändringen som sin största på många år och ska leda till ”mer meningsfull social interaktion”.

”Jag utgår från att tiden människor tillbringar på Facebook med ett visst engagemang kommer att minska. Men jag utgår också från att tiden som verkligen tillbringas på Facebook kommer att bli mer värdefull”, skriver Facebookgrundaren Mark Zuckerberg.

Under de närmaste veckorna har Facebook för avsikt att nedprioritera allmänt innehåll från företag och medier till förmån för uppdateringar från vänner och anhöriga. Ett uttalat syfte är att minska användarnas passivitet och göra varje besök mer upplyftande.

Konkret innebär förändringen att färre virala filmer och nyhetsklipp kommer att synas i användarnas nyhetsflöden, i stället ska fler vänners populärare inlägg ingå i det som syns bland nyheterna. 

Facebook kallar delar av sitt innehåll för passivt, sådant som användarna inte interagerar med utan bara lutar sig tillbaka och tittar på. Ambitionen är att det ska bli mindre av den varan för att det inte bara ska vara roligt att vara på Facebook, utan också nyttigt.

Facebooks besked kommer efter att under flera år ha fått skarp kritik för att inte ta ansvar för hur tjänsten används. Zuckerberg själv har bett om ursäkt för hur lätt han avfärdade anklagelser om att Facebooks algoritm kan ha påverkat många människors politiska inställning till USA:s presidentval 2016. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.