Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Facebook stoppar reklam efter kungadöd

Foto: Wason Wanichakorn/AP

Facebook har beslutat att tillfälligt upphöra med annonser på sin plattform i Thailand. ”Thailand befinner sig i en sorgeperiod efter kungens död och att plocka bort annonser är en kulturell sedvänja”, skriver it-jätten i ett inlägg.

Kung Bhumibol Adulyadej var den nionde kungen av Chakridynastin och fungerade som Thailands samlande symbol: statschef, överbefälhavare och buddismens högste beskyddare. 

Han hade ett brett folkligt stöd, bland annat tack vare sitt engagemang i miljöfrågor och sina ingripanden mot landets militärdiktatur.

Facebook skriver att man inte vet hur länge sorgeperioden ska pågå. 

Det är första gången som Facebook stänger av annonserna för ett helt land, skriver det amerikanska nyhetsbolaget CNN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.