Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Facebook storsatsar mot trollkonton – anställer 20.000

Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).
Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP). Foto: Anders Alm

Facebook har insett allvaret i situationen med desinformation i sociala medier och satsar på sitt arbete mot trollkonton. 

Dessutom ökar de transparensen kring vilka som är avsändarna av den reklam som figurerar på deras sajt.  

– Jag är nöjd med att de förstår allvaret i den kritik som har varit, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) som under onsdagen hade ett möte med nätjätten. 

Digitaliseringsministern var på onsdagen på Facebooks Europakontor i Dublin för att diskutera problem och eventuella åtgärder mot problem med fejk-konton, desinformation och andra trygghetsproblem i sociala medier. 

Tidigare under veckan träffade han dessutom representanter för Google. 

Det är en nöjd digitaliseringsminister som talar med DN i telefon sent på onsdagseftermiddagen. 

– Den roligaste nyheten, det är en ökad transparens kring reklamen på Facebook, säger han. 

LÄS MER: Sverige ställer krav på Google och Facebook mot trollkonton

Från och med juni i år kommer nya rutiner. Då ska det bli tydligare för alla Facebook-användare vem som är avsändare bakom annonserna på sajten. Det kommer också att gå att gå in på en sida och se vad för typ av annan reklam som avsändaren har skickat ut och dessutom till vem. 

– Det kommer definitivt att ge en ökad transparens. Och det är jättebra att det kommer nu i början av sommaren, före det svenska valet, säger Peter Eriksson. 

Facebook har också lovat att anställa 20.000 extra personer vars uppgift kommer att vara att avslöja och plocka bort anonyma trollkonton.

– I dag har de 10.000 anställda som jobbar med det. Nu gör de en extrasatsning i år och det kommer också att påverka oss här i Sverige. Facebook hävdar ju att de vill få bort de anonyma kontona och nu satsar de helt tydligt. Det är en faktor som är avgörande.

Peter Eriksson är nöjd med att nätjätten agerar, men han anser också att mer kan göras. 

– Jag vet att de vill få bort trollkontona, men de kanske inte lägger alla de resurser som de skulle kunna göra. Men nu kommer de att jobba mer med de här frågorna. Deras affärsidé skadas ju av situationen som har varit. Jag är nöjd med att de förstår allvaret i den kritik som har varit. 

LÄS MER: Zuckerbergs egna data hos analysföretag

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.