Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Färg och ljud får oss att köpa mer

Du hade plitat ner tio varor på handlingslappen. Men du går ut ur butiken med två välfyllda kassar. Hur gick det till egentligen?

– Det är inte så konstigt eftersom två tredjedelar av de köp som du gör sker under påverkan i butiken, säger Jens Nordfält, expert på butikernas marknadsföring och vårt köpbeteende.

Det är ingen slump att vi bestämmer oss för att handla vissa varor eller att vi handlar mer än vad vi tänkt oss.

Det finns många sätta att väcka köplusten på. Ett sätt att öka försäljningen med flera hundra procent är att flytta ut en vara från hyllan och exponera den på gaveln, konstaterar Jens Nordfält.

Det finns många knep för att locka oss att köpa mer. Men vi går inte på allt.

– Det måste alltid finnas en rimlig samklang mellan varans presentation och själva varan. Det fungerar bra med en röd ketchupförpackning, men inte alls lika bra om den skulle vara blå.

Även butikens färgsättning är noga genomtänkt. Röd färg fångar vår uppmärksamhet och finns på många logotyper. Men rött fungerar inte på butikens fondvägg. En blå vägg gör däremot att fler vågar fatta ett snabbare och oftast ett lite dyrare köpbeslut.

Ljud och musik lockar också till fler köp. Studier visar att ladugårdsljud med råmande kor ökar mjölkförsäljningen.

Fakta: Så lockas vi att handla mer

* I de flesta butiker går vi motsols mellan hyllorna. Det gör det enklare för högerhänta, som de flesta är, att plocka ner varor från hyllorna och då handlar vi också mer.

* Varor som exponeras i en stor korg uppfattas som extra billiga. Diskborstar som exponeras på detta sätt säljer 500 procent bättre jämfört med om de hade hängt på en hylla.

* Stapelvaror exponeras så att det ser ut som om många redan handlat varan, det får oss att tro att varan är extra populär.

* Vi plockar mest till oss varor från butikshyllan som står på en nivå som befinner sig mellan midjan och hakan. Ju högre upp en vara står desto dyrare tror vi att den är. Vi letar efter de billigaste varorna närmast golvet.

* Vi lockas att göra impulsköp när vi har handlat de varor vi skulle ha. Tidningar och godis hittar vi därför närmast kassorna och utgången.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.