Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-06 01:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/farjebolag-vill-att-regeringen-forbattrar-sverigebilden/

Ekonomi

Rederier vill att regeringen förbättrar Sverigebilden

Fortsatt stopp för båtarna mellan Stockholm och Helsingfors.
Fortsatt stopp för båtarna mellan Stockholm och Helsingfors. Foto: Hasse Holmberg/TT

Gränsen mellan Sverige och Finland förblir stängd ett tag till, meddelade Finlands utrikesminister Pekka Haavisto under tisdagen. Det innebär ännu ett hårt slag för kryssningsföretagen, som nu vill att regeringen ska jobba hårdare för Sverigebilden.

– Vad ska man säga? Det är förstås väldigt olyckligt för väldigt många, inte minst för vår bransch, säger Tallink Siljas kommunikationschef Erika Janson om beskedet som kom på tisdagen, där Finlands utrikesminister i praktiken satte fortsatt stopp för företagets ordinarie verksamhet.

– Det här är ju vår högsäsong, så vi hoppas på en lösning så snart som möjligt, säger Eleonora Hansi, informationschef för Viking Line Skandinavien.

I början av pandemin tappade Viking Line 98 procent av sina intäkter. I stort sett all personal permitterades och hälften av de landanställda i Sverige varslades. 

Nu har båda bolagen tvingats anpassa verksamheten till en ny ordning. De kör bland annat frakt mellan Sverige och Finland och kommer under sommaren börja med kryssningar mellan Stockholm och Visby. Trots det sätter företagen sitt hopp till att gränsen snart ska öppnas igen.

– Vi väntar hela tiden på att det ska komma ett annat besked. Vi har jättemånga kunder som varje dag som frågar oss om när linjen till Helsingfors ska öppna. Finland säger att de kontinuerligt ser över situationen och möjligheten att släppa på restriktionerna mot Sverige, så det är bara att hoppas på att det blir så, säger Erika Janson. 

Hon vill nu rikta en uppmaning till regeringen om att anstränga sig mer för Sverigebilden. 

– Det handlar förstås främst om att få bukt med smittspridningen, men också om diplomati. Det är lite ironiskt att Sveriges önskan om att fortsätta vara ett öppet samhälle har lett till att vi blir ett isolerat samhälle, säger Erika Janson och fortsätter:

– Det borde vara prioriterat för regeringen att se till att ändra Sverigebilden innan skadorna på näringslivet och inte minst besöksnäringen blir för stora.

– Vi hoppas såklart, precis som alla i hela världen, att det här ska lätta så snart som möjligt. Relationen mellan Sverige och Finland är viktig, säger Eleonora Hansi.

”Det här är ju vår högsäsong”, säger Eleonora Hansi, informationschef för Viking Line Skandinavien. Bolaget tappade 98 procent av sina intäkter i början av pandemin.
”Det här är ju vår högsäsong”, säger Eleonora Hansi, informationschef för Viking Line Skandinavien. Bolaget tappade 98 procent av sina intäkter i början av pandemin.

Läs mer: Tallink Silja börjar med kryssningar till Visby

Ämnen i artikeln

Finland
Turism
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt